Ahad, November 02, 2008

apalah nak jadi dengan diorang?

“sejak bila hisap rokok?” “sejak tingkatan 1 abg” “tahu tak rokok berbahaya?” dia tersengih serba salah. Dan terus menghisap.

Saban hari berlalu, begitu pantas.
Sejak berpindah ke rumah ni pada tahun 2002, aku selalu jenguk ke tingkap.
Aku antara yang terawal pindah ke sini. Saban hari aku jenguk ke tingkap.
Entah apa yang aku lekakan. Tiada kawan sebaya, yang ada budak yang urang aku minati (aku selalu gelar budak liar)
Mereka mungkin baik, tapi aku tak enak melihat mereka, menghisap rokok dan bersosial.
Kini, dah 6 tahun aku di sini. Sama je. Budaya persekitaran tak jauh berubah.
Ramai anak muda, belasan tahun di sini.
Bersahabat dan bergembira dengan hilai ketawa. Lepak bagi mereka agenda utama seharian.
Aku mula mendampingi mereka. Tapi tak mesra sangat, Tanya “apa kabar, buat apa” dll.
Yang aku sedih, takde pun budak yang aku nantikan (budak baik aku panggil) dating ke surau taman aku.
Eh, mana remaja yang sayang agama ? yang jaga pergaulannya? Adakah diorang seperti aku dulu?
Takut bergaul dengan mereka dan terperap di rumah? Mungkin.
Yang selalu melepak ni, paling muda tingkatan 1, paling tua aku rasa tingkatan 5 agaknya.
Dah pandai hisap rokok, ngan aku selamba la. Dengan bapa orang, sorok.
Gelak tawa, dengar sampai umah aku. Enjin motor saja je dirempit rempitkan.
Diangkatnya motor tu macam tayar depan dah tercabut. Melolong dan terus tak dapat ditolong.
Aku nak je jumpa mak bapak dia, tegur, tapi beratnya hati aku.
Anak dia yang perempuan pun tak dimarah pakaian ketat berkepit ngan laki mana? Ini pulak anak lelaki dia?
Mungkin diorang tersalah pilih kawan. Takde kawan yang baik kat situ.
Yang ada, suka rokok, huhahuha… macam aku ni? Duduk rumah.
Aku tengok budaya budak2 flat ni macam ni la. Aku dah lali dengan flat.
Macam2 hal budak remaja duduk di flat. Berbanding teres. Diorang lebih terbiar dan dibebaskan oleh mak ayah.
Aku dapat rasa, sebab mak ayah mereka tak kisah diorang keluar mungkin sebab rumah kecik.
Almaklumla flat, selalunya keluarga besar duduk flat, dan budak2 rimas duduk dalam rumah agaknya.
Boleh jadi. Pagi tadi aku Nampak diorang jumpa port baru untuk melepak. Ish3, ada lepak dalam bilik sebelah tong sampah.
Agenda utama, rokok la kot. Camne ye? Kita cuba nak rapat dengan mereka, tapi mereka macam tak kisah je kita ni.
Ye la, sekurang kurangnya, bila kita selalu tegur kita, mungkin dia akan cuba berborak dengan kita.
Atau datang rumah kita, bolehla aku nasihat sikit.
Tapi, jangan haraplah aku nak lepak dengan diorang, untuk nasihat. Tul tak ?? aiyooo.. pening..
Takpela. Kita terus rapat, kita tengok reaksi diorang.
Tapi, kalau budak kecik dah merokok, payah diorang nak berhenti kan??
Teruk betulla rokok ni, menghasut manusia untuk menghisap sedangkan ia memudaratkan.
Musuh islam, nafsu amarah, syaitan, iblis, kafir, munafiq, dan rokok… belum sentuh bab dadah lagi.
Lagi satu hal mereka ni, kurang hajar. Tak hormat guru langsung (aku terdengar diorang borak pasal henpon cikgu kena curi)
Cikgu tuduh diorang ambik, ada lak sorang kawan ni suruh “ko saman je cikgu tu” “sedap ati je tuduh kita”
Camne la nak berkat ilmu. Kesudahannya? Diri ke mana? Ilmu ke mana? Ibadah ke mana? Hmm..
Berdoalah kita untuk keinsafan mereka. Semoga allah membuka pintu hidayah kepada anak muda yang baru saja baligh ni.
Sebelum mereka terpesong seperti kisah MSA dalam blog aku yang sebelum ni (adakah dia islam?).

[aku curi curi dengar perbualan mereka sewaktu parking motorku dibawah flat, 1november08, 9.30 pagi]

Tiada ulasan: