Selasa, November 04, 2008

aduhai..tak boleh belajar waktu malam

“ada orang kata kalau, belajar (baca:ulangkaji) ni jangan tekanan. Nanti sia-sia je kita belajar, kepala tepu dan tak boleh masuk ilmu. Lebih baik berehat dulu”

Aku tak ingat siapa yang bagi aku nasihat ni. Ada benarnya jugak.
Macam malam ni, kepala aku berat sangat. Almaklumla, baru lepas makan dan lepas solat isyak.
Jadi nak duduk depan meja buka buku, terasa macam…. Macam… ntahla.
Kepala ni berat dan takleh nak masuk apa yang kita cuba telaah pelajaran.
Nak paksa pun, macam lagi tekanan aku ! tak faham3…
Bila fikir balik, baik aku tidur awal, esok aku telaah la pelajaran awal.
Mampu ke aku bangun awal esok pagi? Musykil jugak.
Teringat dulu, masa dekat matriks, aku paksa diri aku untuk bangun awal dengan cara…
Tidur atas kerusi. Ada juga aku tidur di surau. Ataupun aku tidur atas lantai.
Memang aku Berjaya bangun awal. Tapi badan aku macam sengal-sengal la esok paginya.
Bila fikir, macam tak elok untuk tubuh badan. Jadi, macam mana?
Jap, aku teringat, ada buku mana ntah bagi petua bangun awal untuk tahajud.
Pertama, qialullah (tidur sekejap tengah hari)
Kedua, kurangkan melihat, mendengar dan bercakap maksiat (apatah lagi buat!)
Ketiga, tidur awal pada malam hari.
Insyaallah boleh Berjaya, tapi jangan lupa juga kunci jam.
Karang, tidur melebihi masa pulak. Jomlah tidur demi meringankan beban kat kepala.
Esok, sebelum telaah pelajaran, wat qiyamulail.
Semoga esok, segar dah otak dan seronok nak belajar. Amin.


[katil memanggil aku, 9.50 malam, 3november08]

Tiada ulasan: