Rabu, November 26, 2008

apa hukuman kalau berzina?

"QS surah annur ayat 1-3"

aku baru lepas solat magrib di surau PTSL.
aku berlari ke perpustakaan di aras 4. penat jugakla.
aku sangka perpustakaan tutup jam 10malam. ya allah, tutup awal pulak.
aku teringat sem 3, perpustakaan tutup awal.
aku turun
 
dengan hampa.
aku tak tahu nak buat apa. masuk bilik UPSM. alhamdulillah ada AlQuran terjemahan.

khusyuk aku baca terjemahan an naziat, datang sorang kawan aku ni.
d
ia tengok aku baca quran. dia tanya, aku dulu sekolah mana?
aku pelik, pehal lak ni? mungkin aku sedang baca quran dan pakai kopiah kot.
musykil gak aku nak jawab. aku jawabla aku sekolah kebangsaan dulu.
aku tanya kenapa tanya?

dia tanya apa hukuman zina dalam islam? 
aku tak ingat sangat. sama ada rejam atau sebat.
pastu dia tanya lagi, kalao kat dunia ni kan kita bayar denda je kalau zina, kat neraka apa hukuman zina ni ye?
aku da terkedu lidah. pehal budak ni. betul ke tak betul.
kenapa sampai begitu sekali dia tanya.
aku beritahu dia, yang aku tak pasti.
aku akan tanya ustaz aku dan nanti aku beritahu.
aku taknak aku salah cakap hukum Allah.

aku risau jadi, aku terus rujuk dalam terjemahan quran.
belek belek.. cari la perkataan zina. jumpa. syukur.
dalam surah annur ayat kedua. ada dinyatakan hukum.
aku beritahu dia balik, hukumannya sebat 100kali.
pastu aku cakap lagi, kenapa nak tahu tentang jenis hukuman di neraka baru nak insaf?
aku beritahu lagi, kena bertaubatlah dan lakukan segala perintah allah.
dia macam persoal lagi, kirenye kena berubah terus la? 
(maksudnye: terus jadi baik la?)
astaghfirullah, sukarnye nak jawab.
aku jawab yela. kalau, kita taubat zina, tapi tak buat solat pun, susah jugak.
jadi kena ikut segala suruhan allah dan tinggalkan yang maksiat, insyaallah kita akan selamat.

rupanya, kawan kepada dia yang pernah berzina. menurut kata dia, dah pernah buat banyak kali.
nauzubillahhiminzalik. rupenya kat UKM ni ada juga gejala kes ni.
jauhilah zina, sekali terjebak, pintu neraka terbuka luas untuk kita. nauzubillah. bertaubatlah.

"aku di bilik UPSM jam 8.10minit malam.24nov2008"

Tiada ulasan: