Khamis, Disember 11, 2008

tsunami di gurun pasir

“merenung ciptaan Allah, menginsafkan diriku, sesungguhnya amat kerdilnya diriku”

Deruan ombak memecah pantai.
Ini kali kedua aku berhadapan dengan ombak laut china selatan.
Ketakjuban aku kali ni lebih memuncak.
Aku berdiri di pantai kg seberang takir.
Dulu aku berdiri di pantai rompin.
Pantai di sini lebih lembut dan bersih.

Sewaktu aku berlari, berlari dan perlahan aku berlari.
Aku toleh ke belakang, aku dah jauh tinggalkan tempat asalku tadi.
Tapi masih jauh tempat ku tuju.
Rasanya dalam 1 kilometer.
Tapi aku rasa seolah olah 20kilometer aku berjalan.
Aku tak mampu berlari.
Mengah.
Angin tiup sepoi sepoi bahasa.
Aku terbayang. Andai aku di gurun.
Agaknya beginilah keadaannya.
Dipenuhi pasir. Dengan angin bertiup.
Cuma bahangnya lebih perit.
Bagaimana agaknya nabi berjalan di gurun yang panas.
Aku di sini pun dah penat.
Tak tahu mengapa. Mungkin banyak tenaga dikeluarkan.
Yela, kaki kita menghentak pasir yang tenggelam.
Pastu kita terpaksa pijak lagi pasir dihadapan.
Angin pulak tolak kita.
Mungkin juga ilusi mata, melihat jarak perjalanan di hadapan masih jauh.

Tika malam pula. Tengah malam.
Aku baru pulang aktiviti di dewan.
Aku berjalan seorang diri. Kesunyian malam amat menggerunkan di sini.
500m daripada pantai. Aku boleh dengar deruan ombak.
Hati aku kecut.
Aku terasa ombak semakin lama semakin dekat menghampiriku.
Bunyinya amat menyeramkan.
Seolah2 ingin membahamku.
Setiba di bilik, mataku sukar lelap.
Aku takut, andai tsunami melanda.
500m sahaja. Camne nak lari?
Aku rasa nak jerit je, panggil mak angkat aku.
Aku takut sangat kalau malam ni tsunami di kg ni.
Bunyi makin kuat. Gerun betul hati ni.
Tak tentu arah aku.
Bagaimanalah jika aku di acheh 26 disember dulu?

merenung ciptaan Allah ini, cukup menginsafkan diriku,
sesungguhnya amat kerdilnya diriku.
Azab Allah boleh datang bila2 masa.
Adakah kita cukup amal kepadaNYA?

[Berjaya juga aku lelap, jam 2 pagi. Kg seberang takir baru, 4 disember2008]

Tiada ulasan: