Rabu, Disember 10, 2008

cakap cam orang ganu

Sebelum sampai seberang takir, aku risau sangat.
Boleh ke aku paham orang ganu cakap?
Teringatlah, istilah ikang, makang dll
Aku duk borak ngan orang ganu, alia namanya.
Aku suruh dia ajar cakap ganu.
Dia cakap kalau hujung n atau m, orang ganu akan tambah ng.
Kitorang pun cuba-cuba la cakap ganu.
Tergelak gila la..
Aduhai. Macam mana ni.. huh.
Tak elok gelak bahasa orang.

Waktu kat sana, aku pulak tercakap ganu.
Segala benda aku tambah g.
Tapi loghat ganu dia tak tekan sangat g tu.
Dia cam ada g tapi tak g yang ditekankan.
Contoh makang ikang. Kalau cakap sebut satu2 memang tak bunyi ganu.
Kalau lajulaju sebut, baru loghat ganu.
Dan takdela lawak sangat bunyinya.
Betul ke aku cakap ni??
Tapi memang seronok cakap bahasa ganu.

Tapi bila mak aku cakap dengan anak dia.
Laju gile.. kadang aku terpaksa tanya beberapa kali untuk paham.
Ada beberapa istilah baru belaja.
Tak emboh=tak mahu
Ada lagi satu aku tak ingat. Pasal ais.
Kalau kita nak order milo ais. Diorang sebut milo openg kot?
Wah seronok… syukur, aku belajar bahasa baru.

13 ulasan:

ProfHussaini berkata...

milo peng
milo ais...

Ana pun celup2 je terengganunya,..

arrabe' berkata...

oo.. k..
milo peng.
kenapa peng ye??

Suhaila S. berkata...

peng=ais..

so kalo milo o ais.. jadinya milo o peng.. x tahu sejarah..

saudara arrabe' n prof hussaini kenal satu sama lain ye?

arrabe' berkata...

haah.. kenal.. kenapa suhaila?
terima kasih kerana melawat.
syafiq mana ye?

Suhaila S. berkata...

kenal di mana ya? saudara ni kmns batch mana? ke sama batch dgn sy? kmns 04/05

syafiq? hehe.. syafiq helmi

arrabe' berkata...

takdela.. saya muda la kak.
saya 06/07..
kenal husaini ke?

Suhaila S. berkata...

hussaini tu batch akak.. tapi dia x kenal akak kut.. just cam dia budak kmns gak..heh

btw.. nama akak suhaila, bukan suhailah.. ex-kmns,ex-ukm n insyaAllah bakal jadi student ukm balik dalam masa xsampai 2 minggu dr skrg.. =)

arrabe' berkata...

ooo.. k..
maaf da betulkan..
semoga jumpa di ukm.

Suhaila S. berkata...

syukran..
haa satu agi.. akak bukan upsm taw.. ngeh ngeh ngeh

arrabe' berkata...

eh yeke?
adik akak la yang cakap...

Suhaila S. berkata...

ni mesti dia cite x abis ni.. panjang kisah tu.. masa 1st year awal2 ada story yg complicated sikit.. hihi.. xpela.. just consider as ex-kmns n ex-ukm.. 18hb dah jadi warga ukm balik.. insyaAllah.. =)

Tanpa Nama berkata...

hehe..name ak ade la...xsgka..huhu.

arrabe' berkata...

tanpa nama cakap apa? tak paham.. huhu