Isnin, Disember 08, 2008

semangatnya dia nak baca AlQuran

Jam 11malam. Barang2 semua dah di pek ke dalam bas.
Kami bertolak ke sana.
Sewaktu kami nak bertolak ke seberang takir.
Si A ni sibuk nak suruh aku duduk dengan dia dalam bas.
Aku jadi serba salah.
Ish3, aku nak duduk kat tempat lain.
Hmm.. bila tengok macam dia beria2 nak aku duduk sebelah dia dalam bas ni.
Aku jadi tak sampai hati.
Sewaktu bas dah keluar dari pintu utama UKM.
Dia minta aku cek bacaan dia surah an naba.
Aku cakap, Nampak ke?
Aku kenal A, dan aku tahu dia lemah sikit baca quran.
Quran terjemahan dia bawa agak kecik untuk dia baca.
Sebab kecik je tulisan. Dan lampu pun samar2.
Tapi melihat dia semangat membaca surah an naba.
Aku tolong dia jugak.
Masih tersekat2 di ayat 5.
Aku rasa lebih baik dia mula dengan surah yang mudah dulu.
Jadi aku ajak dia mulakan dengan surah an nas dulu.
Sampai wal asr.
Aku kagum dengan dia, meskipun dia baca lambat dan tersekat2.
Tapi aku bangga masih ada, orang yang berusaha untuk mendekati alquran.
Alhamdulillah.

[jam12tgh malam, di tol sg besi dalam bas]

Tiada ulasan: