Khamis, Disember 11, 2008

qurban yang bermakna bagiku

“wajahnya yang tenang, dan manis bicaranya”

Qurban di kawasan perumahan aku meriah.
Meskipun kami buat agak lewat, tapi syukur masih ramai yang datang.
Seronok melihat gelagat kanak2 yang kagum dengan lembu.
Ada yang takut lihat lembu hendak diqurbankan.

Inilah kali pertama aku datang saksikan live penyembelihan.
Memang aku dari kecil, aku lari bila diorang nak sembelih.
Aku kesian tengok lembu yang nak disembelih.
Kini, aku dapat tengok pisau yang tajam, menyentuh kulit leher lembu.
Ditakbirkan dan terus memotong 2 urat.
Subhanallah, aku sayu dan kagum.
Meskipun sudah 5 minit urat leher putus, tapi badannya, masih meronta.
Jantung dan perut kembang kempis.
Terdengar bunyi dengusan lembu.
Ya allah, aku amat sayu. Pedihnya mati.
Agaknyalah perit macam nilah kita mati kelak.

Urusan pemotongan seperti biasa.
Aku duduk tepi saja. Tunggu kerja tiba.
Tapi tungu punya tunggu, takde kerja pun.
Sahabatku, muzawwir, main tolong je.
Dapat je keje dia buat.
Orang tak suruh dia dah buat.
Eh, kenapalah aku takleh jadi macam dia.
Keramahan dia amat menarik minat aku.
Wajahnya yang tenang dan manis, buat aku masih respek dia.
Meskipun dia muda setahun, tapi keperibadian dia amat bagus.

Akhirnya aku dapat jugak tolong.
Tolong ikat dan kira plastic berisi daging.
Mudah je. Syukur, dapat juga menolong.
Muzawwir tolong aku pulak. Aduhai..
Waktu aku sibuk mengira daging yang dibungkus.
Muzawwir tengok gelagat kanak2 perempuan bermain kain.
“tengok aku buat tetek” budak 1
Kanak2 lain gelak.
Berulang kali kanak2 buat bende sama.
Muzawwir dengan ceria bergaul dnegan budak tu.
“malunya” muzawwir kata sambil menutup muka.
Kanak2 terus gelak2.
Muzawwir masih melihat gelagat budak tu, dan mengulang kata yang sama.

Dakwah yang kecil ini memberi banyak makna kepadaku.
Meskipun Nampak macam takde pape.
Tapi keramahan muzawwir dengan pelbagai peringkat usia memberikan aku contoh terbaik.
Hanya kerana kata2 yang baik dan wajah yang tersenyum.
Berjaya melembutkan hati semua orang.
Subhanallah.
Terima kasih muzawwir.

[di blok ST5, ibadah qurban, 11disember08 jam 11pagi]

Tiada ulasan: