Khamis, Disember 11, 2008

subuh yang berlalu pergi

“bangunlah awal/bersiaplah awal. jangan ditangguh solat.”

Pagi pagi dah hujan.
Aku bangun seawal 5.30 pagi.
Pergi ke tandas. Takde air.

Alamak. Camne ni?
Camne nak ambil wudu’
Takkan nak kejut mak. Awal lagi ni.

Hmm takpela.. baring kejap.
Tunggu kul 6 lebih.
Sekali aku tersentak. Mak panggil nama aku dalam keadaan cemas.
Aku terus bangkit.
Ya allah, subuh.
Jam menunjukkan jam 6.57 pagi.
Aku terus berlari ke tandas semula.

Aku kejut adik beradik yang lain.
Subuh2.. diorang pun bangun.
Masalahnya, tandas satu.
Jadi diorang kena beratur ke tandas.
Setahu aku, syuruk jam 7.10 pagi.
Syukur aku sempat subuh.
Tapi aku risau adik beradikku yang lain.

Nyesal jugak aku tak kejut mereka jam 5.30 pagi tadi.
Nyesal jugak tido tadi.
Aduhai. Aku kecewa.
Tapi persoalan dalam benak hati aku.
Kenapa mak kejut aku dulu?
Subhanallah, terima kasih mak.


pengajaran penting yang aku perolehi.
bangunlah awal/bersiaplah awal.
jangan ditangguh untuk bersolat.

[subuh berlalu, jam 7.16 pagi,di ruang tamu rumah mak angkat, 6hbdis08]

Tiada ulasan: