Khamis, Disember 18, 2008

apabila pensyarah yang bersyarah

pernah terfikir tak dulu, kenapa la kita belajar ni ek??
sebab nak lulus periksa je ke?
tapi macam aku dulu, belajar sebab nak jadi pandai...
dapat masuk universiti...
memang aku menanti saat masuk universiti..
sebab orang kata bila masuk universiti kira cam da pandai..
wa... seronoknya..
liku2 hidup menempuhnya amat jauh..
aku menanti dengan sabar..
tapi bila fikir balik kan...
bila da masuk universiti ni...
cam sekejap je perjalanan aku...
tapi bukan itu kita nak difikir sekarang...
tapi....
tentang pensyarah di universiti...
huhu... bayangkan apabila pensyarah bukan macam cikgu sekolah...
kalo cikgu kat sekolah, dia bimbing dan marah kita...
tapi kat universiti ni lain...
dia tak macam cikgu... sebab diorang pandai sangat.. sebab ada yang da PhD...
jadi dia pandai je... cikgu takat degree je...
hmmm....
perbezaan antara keduanya...
kadang pensyarah bila bersyarah.. sukar nak difahami..
kadang benda yang kita minat jadi tak minat..
sebab, dia hanya pandai belajar, tapi tak pandai mengajar...
tapi bukanlah bermaksud semua pensyarah camtu...
macam cikgu amat prihatin, dia akan cuba pastikan pelajarnya paham...
tapi di universiti, "lantak ko lah nak belajar ke tidak."
kalo nak faham, usaha sendiri...
subhanallah...
kalo tak tahan dengan cara pensyarah ni memang azab kita...
tula namanya bila pensyarah bersyarah...

1 ulasan:

seorang muslimah berkata...

salam alaika kepada arrabe'

mungkin tak kenal akak kot.
tapi, pernah cam muka kat ukm.
berminat ngn artikle ni.
kena jelas, bahawa...
profesion guru dan pensyarah berbeza.
jgn samakan mereka.
masa pra-praktikal, ada seorg guru ni kata..cita-cita dia nak lanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi (dia dah ada degree), tp, dia tetap nak jadi cikgu.
sebab dia tahu, klu dia jadi lecturer, dia tak akan jadi cikgu SEPENUHnya..

pada akak, pensyarah dia memberitahu or ajar ilmu ikut slibus dia..tak da la sampai nak bimbing 'giler2' pelajar dia. yg kena 'giler2' adalah pelajar universiti sendiri. tu yg bezakan zaman sekolah and zaman universiti.

bak kata kamu, " orang kata bila masuk universiti kira cam da pandai.."

so..tak kan kat u pun nak di 'jaga' mcm kat zmn sekolah. setuju tak?
pelajar universiti kena pandai independent and berdisiplin.

pi la kejar lect tu, usaha cari dia kat pejabat bile tak faham..pensyarah mesti suka kalau dia nampak kite usaha 'giler2' nak belajar ilmu dr dia.

oklah, sori berceloteh panjang..
k,wassalam