Khamis, Disember 11, 2008

masjid sepi di kala subuh

“jom kita berjemaah di masjid berdekatan, di awal waktu solat.”

Sewaktu kami dalam perjalanan nak ke seberang takir.
Kami singgah sebentar di masjid kampung labuhan, kerteh.
Jam dan 5.45 pagi. Suasana masih gelap.
Sewaktu kami bersiap untuk mandi dan ambil wudu’.
Azan berkumandang. Aku masih terpinga2, di mana aku berada.
Aku terus masuk ke dewan solat.
Eh, imam je ada.
Dia menunggu kami untuk solat bersama.
Mana orang kampung yang lain?
Bilal yang azan tadi, kini, imam.
Subhanallah. Kalau kami tak singgah, camne?
Siapa akan bersama imam ni untuk subuh bersama?

Setelah kami bersiap untuk bertolak, aku baru sedar.
Di sekitarnya, aku tak nampak rumah atau kampung.
Beberapa kilometer di hadapan, aku nampak kilang petronas.
Hmm… mungkin masjid tu bukan di kawasan kampung.
Sebab tu tak ramai orang turun bersolat.

Bagaimana masjid di sekitar kawasan anda?
Adakah ada imam bilal dan makmumnya?
Jom imarahkan masjid/surau.
Kita cubalah untuk berjemaah di masjid berdekatan, di awal waktu solat.
Senang je kan?
Cuba dulu, baru tau keseronokannya.

[dalam bas melihat panorama pagi di kerteh, 7.15 pagi, 2dis08]

Tiada ulasan: