Rabu, Disember 24, 2008

malam kebudayaan yang hampeh

“kita ambillah yang positif. Yang teruk tu, kita perbaiki di lain masa.”

tema: budaya mencipta bangsa
Aku agak terkejut dengan tema malam 1000 kenangan.
Budaya mencipta bangsa? Benarkah?
Aku kurang pasti tentang perkara ini.
Yang aku terkejut, istilah mencipta.
Budaya? Hanya satu yang ada hak mencipta.
Iaitu tuhan atau Allah.
Bagi aku makna mencipta adalah sesuatu yang dari tiada kepada ada.
*kalau aku salah tolong betulkan aku.

Dan jika benar tema ini, bagi aku memang malam ni tak secocok dengan temanya.
Sebab tu aku boleh katakan ia hampeh.
Bayangkan hampir 10 lagu untuk karaoke.
Mampukah cipta bangsa?
Bangsa yang apa?

Drama? Drama dalam lif.
Bagi aku tak de kaitan dengan universiti.
Ada 2 orang perempuan yang duduk dalam lif.
Masuk sorang lelaki berkain pelekat dengan kot.
Call bini suruh bawak seluar panjang.
*mungkin sebab tertinggal kot.
Pastu dalam lif dia nak tukar seluar.
Pastu masuk sorang buta.
Masuk pulak orang mengandung.
Nak terberanak. Pastu orang buta yang bawak dia keluar lif.
Gila apa?
Lepas tu nyah pulak masuk. Nak pikat 2 pompuan tadi.
Rupenya mimpi.
Apakah moral nya??
Apa yang nak dicipta dari budaya tu?
Bagi aku, kalau untuk gelak, memang aku bagi 5 bintang.
Tapi untuk pengisian?

Nasyid? Alhamdulillah. Meskipun diorang berlatih pagi tadi.
Ada la juga input diorang.
Selain tu, orang kampong pulak buat persembahan.
Dikir barat kot.
Tapi dari budak2. Eh, ni bukan dikir barat.
Cam karaoke jugak.
Nyanyi lagu ganu kito.

Selain tu? Takde.. tu je.
Apakah bangsa yang telah dilahirkan dari budaya ni?
Bagi aku. Bangsa yang mampu gelak.
Aku pulang dengan tangan kosong.

Mungkin aku tak patut kutuk sebegini rupa.
Aku yakin penganjur dah bertungkus lumus.
Terpulanglah. Aku mohon maaf jika ada yang terguris.
Tapi harap kita ambil yang positif.
Yang teruk, kita perbaiki di lain masa.
Sekurang-kurangnya, ada mesej di sebalik persembahan.

[5hbdis08, dewan sivik seberang takir, jam 11malam]

4 ulasan:

mimy ♥ lina berkata...

extereme betul mimpi tu..

arrabe' berkata...

hehe.. tula pasai.. tak logik.
pengajaran? mimy rasa ada tak?

LiYAnA sYAmiMy berkata...

erm.. yang kat lif tu macam ade pengajaran kut..
erm.. walaupun diri kite pun hidup susah.. kite kene tolong orang lain (yang org buta toong org mengandung)
hahaha....
ok x?

arrabe' berkata...

hehe.. pengajaran yang sukar difahami.. huhu