Selasa, April 14, 2009

tuhan exam datang lagi

"hantu vs tuhan"

macam sama je tajuk ni dengan tajuk semalam.
cuba baca balik tajuknya.
pasti ada beza.
sahabat2ku, dalam pos ni aku taknak berkira2 seperti semalam.
tetapi aku nak jelaskan sejelas2nya tentang pandangan aku tentang exam.
tapi kenapa tuhan? kenapa hantu semalam?
hantu? anda penah tengok hantu tak?
kita tahu ada hantu, kita selalu dengar cerita hantu.
dan sekarang banyak cerita hantu di tV.
kita pasti takut bila tengok hantu.
apatah lagi apabila, hantu tetiba muncul disebelah kita.
pastilah menjerit melolong (bagi pompuan kebanyakan)

tuhan?
bagi yang muslim, kita menyembah tuhan yang satu (ALLAH)
tiada tuhan selain Allah.
tapi perasankah kita, kadang2 kita terlalu menuhankan exam.
kita tak sedar, sebab kita rasa ni hal biasa.
aku cuma berkongsi, jika aku salah, tegurilah aku.
sememangnya exam membantu kita meningkatkan prestasi kita
terutama dalam pelajaran.
dan memberi kita ransangan untuk belajar bersungguh2.
memang aku sangat menyetujui tujuan utama exam.

awas kawan2ku,
kadang kita terlalu bimbang dan risau keterlaluan.
mungkin sebab dah terlalu jemu, dan menganggap exam membebankan.
dan amat menyusahkan. maka timbullah "kenapalah engkau wujud".
sikap dan perasaan ini yang wajib kita hindarkan.
sebab sikap inilah yang menjurus untuk menuhankan exam.
yelah mana tidaknya, kita terlalu bergantung dengan exam.
andai exam teruk, habislah aku.
aku akan jatuh, ditimpa bala, mak marah, dan ada yang nak bunuh diri.
begitu hebat tuhan exam sampai leh membuat orang terbunuh.
tuhan exam mampu untuk menggusarkan hati semua orang.
tuhan exam lah penentu masa depan kita ke mana...
andai exam kita dapat rendah markah, tuhan exam tak bagi kita maju.
andai kita dapat markah tinggi, baru tuhan exam bagi kita hepi.

astghfirullah al azim.
"moga aku dijauhkan daripada tuhan exam ni."
mungkin ada yang tak jelas dengan maksudku.
aku bukan kata exam ni patut kita benci *BUKAN!!*
tapi kita jangan terlalu bergantung sangat dengan exam.

tak kira la exam ni hebat seperti HANTU ke...
yang mampu membuat hati kita resah macam nak gugur.
atau tak kira la exam ni hebat macam TUHAN ke...
yang mampu menentukan halatuju kita ke mana selepas ini.

ingatlah sahabatku.
kita bukan perlu takut dengan hantu ni.
kita perlu takut dengan ALLAH.
kita perlu takut yang kita hadapi exam ni kerana Allah.
kerana apa?
kita takut apa yang kita belajar selama ini sia2 dan tidak diredhai Allah.
sebab tu, setiap kali bila nak belajar, kena berdoa.
sebab kita takut pada Allah.
takut2 Dia tak redha dengan ilmu yang kita belajar.
dan takut2 Dia tak bantu kita (dengan memberi ilham) dalam kita hadapi exam.

ingatlah sahabat2ku,
kita bukan perlu takut dengan tuhan exam ni.
kita perlu takut dengan ALLAH.
sebab bukan tuhan exam yang menentukan hidup kita selepas ini.
tapi Allah yang menentukan halatuju kita.
bukan exam penentu segalanya.
Allahlah yang menentukan segala2nya.
qada' dan qadarnya...
andai kita berusaha, bagai nak pecah otak... andai tak berjaya...
- pasti gagal (kata tuhan exam)
- pasti ada hikmahnya (Allah menjanjikan)

andai kita tak berusaha?? sedar sendirilah...
takkanlah korang nak mengharap duit turun dari langit.
meskipun Allah tu pemurah dan penyayang..
janganlah MALAS sangat!
ingatlah.. Allah tu tuhan kita, tiada tuhan lain kecuali Dia.
bergantunglah padaNYA.

[jangan bergantung pada exam, pensyarah, buku semata2..]

1 ulasan:

arrabe' berkata...

aku takut korang ingat aku benci dengan exam.
sebab tu aku keluarkan pos ni.
aku harap korang faham maksud aku.
kita yakin Allah akan bantu kita.
tapi kita kena usahalah.
jangan asyik risau je. tapi belajar nye tak.
jangan kata susah je. tapi bacanya tak..
moga kita bersama !!