Khamis, April 09, 2009

serba salah pilih tesis

"pemilihan tajuk tesis dah keluar. aku was2"

mana satu patut aku pilih.
ekologi, lumut,alga, pakis, tumbuhan tinggi?
ni semua tajuk untuk tesis.
semua macam best dan ada jugak aku tak minat.
tapi...
aku serba salah nak pilih tajuk.
sebab setiap pensyarah macam mengharap aku ambik tajuk dia.
yeke?
entahlah, mungkin firasat aku.

macam alga, prof ahmad selalu promosi alga.
haritu di pulau tinggi, aku belajar snorkeling dan tangkap alga.
memang best. tapi...
kena tengok dengan mikroskop, aku benci.
terus aku fikir, malas.
dan sebab aku tak reti sangat berenang untuk tangkap alga.
dan mungkin mahal subjek ni.
pastu, prof tanya aku, aku nak ambik apa?
aku cakaplah aku tak suka tengok mikroskop.
dan aku nak apa yang UKM takde.
prof ahmad pun cakapla, yang tumbuhan tinggi tak ramai.
hmmm...

en daman pulak sentiasa memujuk kami ambik lumut.
memang seronok kelas en daman.
dan dia baik sangat.
entahlah, penah dia tegur aku, belajar kena rajin.
aku jadi serba salah lak.
sebab mana ada pensyarah tegur anak murid camtu.
macam terhutang budi dengan en daman.
hmm...

dr faszley pun best.
ekologi. tapi dr f suka anai2.
aku tak minat sangat serangga.
tapi perwatakan dr f mungkin membuatkan aku selesa dnegan dia kot.
takde masalah nak tegur dia dan tanya dia pape.
hmmm...

dr haja, best gak.
paku pakis.
tapi aku bosan kot.
sebab dah banyak sangat pengkaji pakis.
dan tak banyak pasal pakis yang boleh dieksplor. 
lagi satu sebab mikroskop. huhu..
hmm..

yang terakhir, prof e. latiff.
aku agak senang dengan dia.
memang aku dah fikir pasal prof e latiff ni lama.
tumbuhan tinggi.. aku boleh masuk hutan...
jalan2.. tengok pokok yang tinggi..
wah.. tak perlu tengok mikroskop sepanjang waktu..
hmmm...

jadi.. apa pilihanku?
setakat ni aku rasa, hati aku berat kepada tumbuhan tinggi

[doakan aku]

2 ulasan:

arrabe' berkata...

kalau tumbuhan tinggi cadang nak ambik gonystylus. pokok ramen

Ibnu AbRaawi berkata...

pemilihan tajuk tesis ko bebas ke arrabe?
bukan ke sudah ditentukan pensyarah
dan kita sekadar memilih pensyarah berserta tajuk-tajuknya

hohoho

en daman ajar ko ek?
lama xjumpa dia~