Sabtu, April 11, 2009

arak itu haram. alkohol?

"alkohol = arak? alkhamr = alkohl?" betul ke aku eja?"

aku baca sambil lalu je.
memang blog dia ni, kadang aku nak sekeh je kepala dia.
tapi selamat la aku tak jumpa dia.
hehe..

arak dan alkohol sama ke?
dalam arab, arak ialah alkhamr.
alhohol ialah alkohl.
sama ke?
(kalau aku salah betulkan)
haritu ada perbahasan tentang ini, tapi aku tak sempat pegi.
tapi aku ada dengar daripada ustaz2 dan bacaan.
tapi belum puas ttg perkara ini.
tak semua alkohol adalah arak
dan semua arak adalah alkohol.

fokus utama arini..
kenapa Allah haramkan arak?
sebab arak memabukkan.
best apa.. bila pening2, kita takyah nak fikir2 sangat.
boleh jalan ke kiri dan ke kanan. masuk longkang.
opss...
bukanlah.
memanglah Arak memabukkan.
tapi Allah haramkan sebab dia yang cipta kita.
dia tahu mana baik dan buruk untuk kita.

andai seorang saintis cipta komputer.
komputer digital lutsinar.
tanpa perlu tekan skrin.
pasti dia tahu segalanya tentang komputer ni.
dan untuk jual produk ni, pasti dia akan letak panduan guna.
dan pasti juga dia akan letak pantang larang.
komputer ni ada manual.
komputer ni tak boleh dibasuh.
komputer ini tak boleh diletak di bawah cahaya panas.

komputer yang tak berfikir dan hanya ikut telunjuk kita ni pun dah kompleks.
dan ada penciptanya.
dan ada pantang larangnya, yang pencipta je tahu kenapa.
pasti manusia yang lagi gila2x20000 kompleks..
pasti ada manual untuk kita. (alQuran)
pasti ada pantang larang untuk kita. (babi, arak)
pasti ada suruhan untuk kita buat. (solat, quran, zikir)
ni semua untuk kebaikan dan masa depan kita.

jahat ke Allah? kenapalah aku takboleh minum arak??
jahat ke Allah? tak boleh makan babi?
jahat ke Allah? tiap2 hari nak solat?
jahat ke Allah? tiap2 hari nak kena ingat dia?

tapi, kalau jahat, kenapa Allah bagi kita manual?
tapi kenapa kita tak ikut manual?
kita budak kampung, memang tak tahu guna komputer.
datang bandar, semua komputer.
belilah buku manual..
baca dan fahamkan.. 
dah faham buku manual. kita cuba pulak buka komputer dengan manual tu.
eh.. berjaya..
kita baca lagi manual.. oh.. banyak lagi kita dapat tahu.
seronokkan kalau kita dapat guna manual ni untuk panduan hidup kita.
Alquran manual kita.

[masih nak minum arak?]

3 ulasan:

arrabe' berkata...

muslim o nanmuslim.
janganlah minum arak k..

btw, tentang alkohol.
carilah maklumat dalam internet dan tanyalah pakar. k..

Ibnu AbRaawi berkata...

kenapa plak nk sekeh aku???
huhuhu

kalau ad salah, tegur la ye
jangan la sekeh-sekeh
xelok main kepala

:(

arrabe' berkata...

hehe.. lek r..
aku nak sekeh kepala hang sebab aku jeles ngan blog ko.
hehe..
gurau2 je. jangan ambik hati.
syukran for nice perkongsian.
kadang kita tak sangka semua ni boleh berlaku kat kengkawan kita. kan?