Khamis, April 16, 2009

pengajaran kisah2 nabi

"masa bercerita kisah nabi pulak"

ceewah.. macam atuk lak nak bercerita..
baiklah cu cu sekalian.
atuk nak cerita.
atuk nak tanya, nabi ada berapa?
25? 313? jawapannya beratus2 ribu.
wah.. banyak gile...
"kenapa Allah utus banyak sangat tuk??"
la, kan bumi ni usianya lama, lagi tua dari atuk..
jadi mestilah banyak generasi sebelum atuk..
pastilah dari beribu2 tahun manusia hidup dimuka bumi ni
pasti jugalah dah bebilion2 manusia.
jadi tak munasabah kan cu nabi beribu2.
bermula dengan adam dan hawa.
maka lahir generasi kedua, sampailah kita ke generasi yang ke 60,000?? yeke?

rasul berapa pulak?
313.. yang wajib diketahui??
25.. cuba cu sebutkan..
adam........ibrahim...........muhammad.
ye betul tu cu, nah gula2.
sayang cucu atuk.
rasul ni tugas dia menerima wahyu dari Allah dan menyebarkan kepada umatnya.
macam muhammad saw, membimbing masyarakat arab jahiliyah ke jalan yang benar.
alhamdulillah, islam tu sekarang tersebar ke seluruh alam.
meskipun ada yang degil dan kufur.

"atuk, kenapa diorang ni degil tuk?"
degil sebab Allah dah utus nabi terakhir.
siap dah bagi AlQ untuk rujukan.
tak cukup lagi, ditambah dengan sunnah nabi.
dah banyak buku dan internet gtaw pasal islam.
masih tak paham.
masih taknak mentauhidkan Allah.
mungkin dia percaya Allah tu ada.
tapi dia taknak mengikut suruhan Allah (ibadah dalam Islam)
kan sama dengan menolak Allah.
percaya Allah = ikut suruhannya
percaya Allah tapi taknak ikut suruhan = tak percaya Allah.

"pening ah tok, jap, nak ambik panadol"
aduh2.. maaf ye cu..
ha, teringat atuk, moyang kamu cite kat atuk.
contoh cu nak tulis surat cinta kat awek.
cu minta atok sampaikan surat tu pada awek tu.
sekali, awek tu tak percaya cu yang tulis surat ni.
ditolak surat yang atuk bagi.
samalah juga ertinya dia tak percaya dengan cu.
sebab cu salah pilih orang untuk hantar surat.
pilihlah yang hensem dari atuk untuk hantar surat.
tul tak??
surat tu ditolak = dia tak percaya dengan cu.
surat tu umpama islam
atuk dianalogikan rasul terakhir
adakah Allah tersalah pilih muhammad saw untuk hantar risalah islam??
yakin tak Allah tu ada??

huhu..
"baru paham tuk."
"atuk, homoseks dosa tak??"
"atuk, sembah berhala boleh tak?"
kenapa cu tanya? ish3..
"yela, sebab ramai je yang buat"
ok... 
bebalik pada atuk nak cite tadi.
kisah2 nabi kan..
sebelum tu, atuk nak tanya,
untuk apa kita belajar sejarah??
"untuk kita ambil iktibar dan tak ulangi benda sama"
betul tu cu..
sama lah dengan kisah2 nabi.
sebab ni bukan dongeng rekaan atuk..
ini sejarah dan ada bukti.
pernah dengar kisah nabi lut?
umatnya homoseks.. kan?
nabi lut? homoseks tak?
of coz la tak kan??
sebab dia tu utusan Allah.
utusan Allah datang untuk betulkan benda yang terpesong.
tapi umat Lut taknak dengar.. 
jadi Allah murka dan terbalikkan bumi nabi Lut.
fuiyoo... andaikan kita duduk di malaysia.
semua homoseksual.
bayangkan bumi malaysia diangkat, dan diterbalikkan.
macam roti canai yang diterbalik2kan.
of coz mati penyek lumat si kaum lut.
jadi Allah suka tak homoseks??
ke, cu nak tunggu malaysia diterbalikkan??

berhala?? pernah tengok umat nabi musa kot yang menyembah Samiri.
lembu emas. ukiran diorang sendiri.
boleh tak sembah??
bukankah Allah juga menurunkan bala pada mereka?
mana boleh menyamakan Allah dengan patung.
faham tak? 
"tak..."
eh, muka cu macam beruk la..
ada bulu, hidung besar dan bibir besar.
cu suka tak orang kata cu beruk besar?
"mana suka!!! buruk benor!"
okla, macam brad pitt??
"suka2.. hensem apa"
perasan betul budak ni...
tapi cu, ada ke makhluk yang lebih cantik dari Allah untuk kita seumpamakan??
cu jawabla sendiri ye?
dah atuk nak gi keje..
assalamualikum...

[seronoklak cite camni.. seronok sebab aku terbayang ada cucu..]

3 ulasan:

arrabe' berkata...

huhu..
bosan tak??

nim berkata...

anak belum ada dh terbayang cucu...kawin la cpt..

arrabe' berkata...

banyak la ko nim.. hehe