Ahad, Mei 24, 2009

putaran masa yang keterlaluan

"bangun, kerja, tidur, bangun, kerja, tidur"

itu rutin harianku sejak 2 minggu ni.
8hb mei hari tu aku baru tamat exam.
memang lega alhamdulillah, aku dapat jawab soalan2 exam.
wallua'llam sama ada betul ke salah yang banyak.
bersama kita terus berdoa agar pointer kita naik sentiasa.

sabtu ahad pulak pergi kmns, jadi fasilitator sementara.
tak hilang penat, isnin masuk kerja di institut biosains upm.
sabtu ahad, ada kempen recycle urusetia pembangunan sumber manusia (upsm) ukm.
isnin, masuk kerja balik.
cuti, aku tak cuti.
aku bertolak ke melaka sendirian sabtu pagi.
kini aku di hadapan komputer, baru balik dari melaka.
esok, ia berulang.. aku masuk kerja lagi.

suasana kerja amat amat berbeza dari suasana belajar.
aku tak berbicara tentang penat kerja.
tapi masa kerja.
berbanding masa belajar, ada jadualnya.
tetapi jadual itu tidak tetap.
kalau di sekolah menengah, jadual sampai tengahari je.
jadi masa petang, aku boleh berehat dan ulangkaji.

kalau di universiti, kelas sepanjang hari, tapi masanya jarak2.
ada masa rehat dan ulangkaji juga.
tapi masa kerja adalah tetap dan tidak fleksibel.
8 pagi sehingga 5 petang.
rehat jam 12.45 - 2 petang.
balik umah dah maghrib, mandi makan.
sudah jam 9 malam. penat lagi..
tertidur.... zzzZZZzzzz
bangun2, subuh.. bersiap, makan... kerja.
aduh.. tak sempat langsung nak berehat atau buat aktiviti yang bermanfaat.
macam membaca buku atau bersukan.
sangat singkat masa.
agak sukar untuk berehat lebih sikit.

hal penat kerja tak perlulah aku ceritakan.
tapi aku teringat surah wal -asr.
apa maksud Allah?
kerana masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian....
ayat pertama pun aku dah pelik...
kenapa rugi?
masa itu emas.
sering orang kata.
masa itu nyawa.
itu pun aku pernah dengar.
rugilah kita kalau kita tak guna masa itu sebaiknya.
rugi yang macam mana?
ye, memang kita kerja untuk duit dan pengalaman.
tapi masa kita rehat dan tidak berkerja?
apa yang kita buat?
pasti kita banyak habis masa untuk pulang ke kampung, bersukan, bercuti, tidur.

selalu bila kita sibuk pada hari berkerja.
berapa muka surat kita baca quran?
satu muka surat pun kadang aku tak sempat.
bila dah cuti, kadang tak ingat pula nak membaca quran.

aku rugi, bila masa kerja dan sibuk, teringin nak masa rehat.
bila dah rehat lupa nak beribadah kepada Allah.
lupa nak manfaatkan masa.
memang benar ayat Allah.
kita ni sentiasa rugi. sebab.. masa !!
anda ingat lagi tak.
5 perkara sebelum 5 perkara?

[aku disedut lohong hitam masa...]

5 ulasan:

arrabe' berkata...

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.
sihat sebelum sakit
lapang sebelum sempit
muda sebelum tua
kaya sebelum miskin
hidup sebelum mati.

semua ni penting bagi kita.
jika kita tak hargai, maka kita tergolong dalam golongan yang rugi.

joegrimjow berkata...

2 pasal keen ec ngan pekara berpekdah

Awang Ilham berkata...

assalamualaikum en arrabe

biosains upm? la, anta kje situ ke? @ praktikal? area ana la tu (cewah)

igt ana lg x? hahhaha

arrabe' berkata...

waalaikumussalam awang.

arrabe' berkata...

aah.. itu dulu.. tapi skang kat ukm je..
ko sihat??

joe.. pe kabar??