Isnin, Mei 04, 2009

belajar dari dosa

"setiap manusia bernafsu"

pasti ada perasaan dalam hati "kenapa dan kenapa?"
kenapa ini semua terjadi pada aku?
kadang kita seolah2 menyalahkan tuhan akan semua ni.
apa yang kita hendak, sukar nak dapat.
payah, susah, sukar, penat dan sebagainya.

setiap manusia bernafsu.
tak boleh dipisahkan seseorang daripada nafsu ini.
nafsu tidak jahat.
dan tidak juga baik.
nafsu boleh dimanipulasi.
tapi payah.
kenapa?
hati akan berat lagi untuk memanipulasi nafsu.
sebab ada faktor luar.
nafsu baik selalu dikalahkan dengan nafsu jahat.
susah!!
susah kita nak menangkan nafsu baik.
kita nak sangat bantu diri kita ke arah kebaikan.
tapi kenapa sukar!

sahabat2ku.
syaitan berjaya menghasut dan melemahkan nafsu adam.
makan buah khuldi di syurga.
tak puas dengan itu, syaitan bersatu untuk menyesatkan kita.
memang kejam mereka ini.
memang dasar api itu panas dan membakar.
memang dasar kerja mereka amat teruk.
merekalah yang cuba memanipulasi nafsu kita.
nampak sesuatu yang sedap dan mengghairahkan.
nafsu akan bertindak.
ke arah kebaikan dan kejahatan.
mana jalan yang akan dipilih?

masa inilah syaitan datang dan membisikkan sesuatu yang jahat pada nafsu.
sesuatu yang baik siapa hasut??
tiada??
alquran dan islam banyak membisikkan kebaikan untuk kita.
tapi sering kita terikut hasutan jahat syaitan.
nafsu kita dimanipulasi oleh syaitan.
sedangkan, kitalah yang patut memanipulasikan nafsu ini.
bukan syaitan!
tak mustahil, kita asyik mengikut hawa nafsu jahat, kita akan tersungkur dipintu neraka.
jauhilah api yang marak itu.
jauhilah syaitan yang membisikkan.
awaslah.

memang sukar nak jadi baik.
tapi lebih sukar nak jadi jahat.
peganglah Alquran dan islam seerat-eratnya !
kawal dan manipulasi nafsu ke arah kebaikan.
dosa2 yang pernah dibawa oleh nafsu jahat ini, hapuskanlah.
melalui penginsafan kepada Allah.
taubat lah setaubatnya !
kita sedar kesalahan dan dosa kita kepada Allah.
tidak terlambat untuk kita memohon ampun.
jadilah baik.
jauhilah hasutan syaitan.

analogi:
1. aku ada kencing manis.
kawan aku yang lama aku tak jumpa ajak makan aiskrim dan ayam gorang berempah dan bersalut tepung yang rangup.
dia belanja.
nafsu memikirkan aku ada kencing manis.
nafsu memikirkan kawan dah lama tak jumpa.
syaitan datang, dan menghasut, "sedap tuu... rugi tak makan.. ala sekali sekala, apa salahnya"
nafsu berfikir. bercanggah pendapat..
andai kita teguh berpegang pada islam, kita akan menjaga kesihatan kita.
sihat sebelum sakit.
pilihan aku??

2. ada seorang kawan perempuan ajak aku pegi tengok wayang.
di mid valey megamall.
cerita best lak tu"X-men"
nafsu berfikir: dia perempuan.
nafsu berfikir: seronoknya Xmen
syaitan hasut: "pegilah... awek lawa, kawan2 ko mesti jeles la. bukan mudah nak ajak ratu cantik fakulti tengok wayang"
nafsu berfikir lagi: hmm... nak tak?
syaitan hasut: "ala, buat pe nak pk lagi"
nafsu bantah: tak boleh, aku berdua2 dengan dia !!
syaitan hasut lagi: ala bukan nya ko buat seks ngan dia. dia ajak wayang je. bodoh la ko.
nafsu pening.
kalau kita berpegang kepada alquran dan islam, kita akan elakkan kepada semua jalan yang boleh menghampiri zina.
apatah lagi berdua-dua.
pilihan aku?

[hanya analogi, banyak lagi yang boleh kita terikut hawa nafsu. berwaspadalah. selami perbualan nafsu dan syaitan, elakkan syaitan keji laknatullah menguasai nafsu kita.]

4 ulasan:

arrabe' berkata...

dosa itu memang tiket ke pintu neraka.
tapi kita boleh buang tiket tu dengan memohon keampunan dari Allah swt.
bukan bermakna sekali buat dosa, selamanya di neraka.
belum terlambat untuk bertaubat!
jadilah seorang mukmin yang berpegang kepada Alquran dan sunnah. peganglah islam.
dan manipulasikan nafsu dalam diri anda untuk mendapatkan tiket ke pintu syurga

aishahumairah berkata...

insyaAllah,syukran utk peringatan..

apis (bukan nama sebenar) berkata...

huhuhu

lemahnya diri ini~

arrabe' berkata...

jom kita kuatkan !!