Ahad, Januari 25, 2009

proses penyucian jiwaku

"carilah peluang untuk menyucikan jiwa"

setelah sebulan aku menyertai kursus dakwah dan tarbiyah.
aku merasakan perlu untuk aku mengambil langkah untuk menyucikan jiwaku.
jiwaku terasa amat kotor setelah lama tidak dicuci.
seingat aku, pencucian jiwa ku paling awal sewaktu kecil.
ibu bapa ku mengajar tentang islam.
selepas aku mencapai tahap baligh, pengisian ke arah kerohanian, amat kurang.
mungkin faktor sekitaran yang tidak islamik (SMK)
penyucian kedua sewaktu di matriks.
sahabatku, NMF banyak menyedarkan aku tentang ke mana hala tuju kita.
tetapi penyucian tu tidak benar2 bersih.
palestin memanggil-manggilku untuk berjihad.
tapi bagaimana? jiwaku masih kotor.
mampukah aku membantu mereka?
apakah aku mampu untuk merubah dunia seperti salehudin ayubi??
apakah jiwaku bersih seperti beliau?panggilan jihad sentiasa terngiang-ngiang di telingaku.subhanallah, menderitanya aku jika aku tak menyahut cabaran jihad ini.
pedih jiwa ini kerana tidak disucikan.
apakah perlu untuk aku tangguh-tangguhkan lagi??
kafir dan yahudi, memijak2 kepala kita. apakah kita terus tersenyum?
jiwaku tak tenteram.
aku perlu segerakan proses penyucian diri.
doakan aku sahabatku sekalian.
moga kalian bersamaku jua..

[proses pertama- melihat keagungan Allah sewaktu pendakian di gunung angsi pada esok hari]

12 ulasan:

arrabe' berkata...

apa itu penyucian jiwa?
membersihkan diri dari sifat2 mazmumah.
dan kembali kepada jalan Allah.
membimbing diri ke arah kebaikan dan mengelak kemungkaran.

itu yang ingin ku capai. insyaAllah

Ursley Devar berkata...

wow!
Gr8 job!

soon this blog gonna be the another holy scripture in the new millenia! LOL!

all the best!

Tanpa Nama berkata...

salam..
ape sebenarnye cara utk menyucikan diri kita???

sy sering tertanya2..

ibnu yazid berkata...

salam..

bleh baca buku tazkiyatun nafs oleh Said Hawwa.

anyway, gud job rabe'. ana still x jumpa makna nama nta..hehe
keep on writing for Islam. let's spread dakwah all over the world!

Shahrul Hafizi berkata...

alhamdulillah
ak pn nk sucikn diri gak robek
memg trs dirini sgt2 brdosa pd Allah
baru2 ni ak fieldwork kt pantai
ms ak pegang pasir2 kt pantai
ak mengelamun sndrian
"adakah sebyk butiran pepasir ini dosa2 ku atau lebih lg?"
hu3

sama2 lah kita mendekatkn diri pd Nya~

arrabe' berkata...

tanpa nama:
menyucikan diri bagi aku - memupuk hati ni untuk bersangka baik dan terasa seronok untuk melakukan kebaikan. dan menerap hati ini untuk mengelak melakukan maksiat/kejahatan atau mengelak dari menghampirinya.

di samping kita memerhati kebesaran Allah dan juga mengkaji dan hayati Alquran. semua ini dapat mendidik hati untuk bertaqwa kepada Allah.
hanya Allah sahaja yang tahu kesucian hati kita.

kita hanya cuma berusaha untuk membersihkan hati (jiwa kita). semoga Allah memberkati kita.

arrabe' berkata...

ibn yazid:
terima kasih atas usaha enta mencari nama ana.
cara mudah untuk cari nama ana.
enta cari maksud bulan rabiul awal.
itulah maksud nama ana (rabi').

arrabe' berkata...

hafizi:
subhanallah. jom kita bersama =)
ada orang bersama hafizi tak?

Shahrul Hafizi berkata...

mak ai robek
xpyh la skema sgt sebut nama ak cmtu
segan ak la

ho3~

anamunawwarah berkata...

salaam~
robe' ana sndr rasa seperti ant cm xreti mcm mana nk smpikn dgn kata2.bl ada kesedaran yg sikit ni buatkan tiap2 ari rasa takut kalau2 Allah tarik balik apa yg ana rasa skrg.2 sbb bg ana penyucian jiwa tu penting utk pelihara iman kita yg sedikit ni dan menyuburkannya lg.tp ya Allah takutnya tak istiqamah,takutnya bl semakin bertambah ilmu semakin besar lak tanggungjawab nak menyampaikan dan semakin byk kita menyampaikan semakin byk kt diuji.

doakan ana.doakan kwn2 ant ok

arrabe' berkata...

aku tak ingat aku panggil nama ko apa dulu.. haha..
apis ye??

arrabe' berkata...

ana:
huhu.. yup ana.
kadang kita tak reti camne nak jelaskan isi hati kita.
terima kasih kerana membantu.
kadang iman kita ni boleh naik dan turun.
jadi kita perlu bersihkan jiwa kita dari perkara2 yang tidak baik.
agar iman kita boleh terus tingkat.
memang sukar untuk istiqamah.
kadang nak baca quran 5 ayat pun susah.
subhanallah..

istiqamah sama dengan disiplin.
kalau dalam kawad kita boleh disiplin, kenapa tidak dalam ibadah.