Rabu, Januari 28, 2009

pendakian selama 21 jam

"21 jam bersamaan hampir satu hari. kepenatan yang melampau"

ini kali kedua aku mendaki gunung angsi.
dan inilah kali pertama aku terasa amat perit dan sakit.
sakit dari segala aspek.
bayangkan kami bertolak hari isnin jam 8.30 pagi. 
balik semula ke khemah kami jam 5 pagi hari selasa.
hanya Allah yang tahu betapa perit nya kami.

seperti artikel aku sebelum ini, tentang mistik.
itulah puncanya kami menempuh pendakian yang 
memeritkan.
atas faktor keceluparan dan penyeruan makhluk halus yang tidak kami sedari.
kami amat bersemangat ketika tiba di cekpoint pertama di tangga batu.
dan kami amat bersemangat.
sehinggakan kami menyanyi2.
ada yang melawak dan bergurau.
perjalanan pertama kami ini, turun naik turun naik.
memang mencabar. ada kala kaki terseliuh dan letih.
banyak juga pokok berduri di sekitar kami.
ada yang tersentuh, dan menjerit.
ada juga ranting2 yang mengganggu laluan kami.
ada yang rajin mengalihkannya.
seperti penceritaan aku semalam. kami dari cekpoint tangga batu bertemu dengan cekpoint 7.
pelik.. padahal takde pulak kami jumpa cekpoint 2,3,4,5,dan 6.
setelah kami maju, baru jumpa cekpoint 6, dan 5.
baru kami sedar kami tersilap jalan.
dalam hati kami, memang dah giv up.
ramai kata taknak teruskan. dan nak balik kem je..

tiba di tangga batu, kami solat sebentar.
pak hasan tanya siapa yang mampu untuk teruskan?
hanya 5 orang yang tak mampu, sedangkan tadi ramai yang macam mengalah.
subhanallah, ni mungkin berkat solat tadi.
semangat kami kembali, meskipun kami tahu, masa kami selama 6jam dibazir
 begitu saja.

teruskan lagi pendakian ke gunung angsi. dijangka tiba 1jam 30 minit.
bertolak jam 4.30petang.
memang semangat kami berkobar membara.
tapi...
jatuh semula setelah lihat tangga yang tinggi ke atas.
macam batu caves. tapi lebih tinggi. dan jarak anak tangga agak tinggi.
malahan penuh dengan akar.
ada yang geram, dan sanggup potong barisan.
guider pun macam penat.
agak tinggi tangga tu kami daki.
hampir sejam.
sampai di 3/4 perjalanan. kami yakin kami hampir ke kemuncak angsi.
memang semangat kami membara semula.
kami nampak alam di sekeliling.
penuh takjub dan syukur ALLAHUAKBAR.
kami teruskan jua.
rock climbing dan mendaki lagi anak tangga.
ingatkan dah dekat.
rupanya hampir 20 minit untuk sampai ke kemuncak.
memang takjub dan syukur sekali.
ALLAHUAKBAR.
angin tiup sepoi2 bahasa. nampak bandar senawang /seremban kot.
dan belah belakang nampak bukit di sekitar dan banjaran titiwangsa.
subhanallah walhamdulillah wallahuakbar.
jam 6.30 petang.
kami yang terawal, solat asar sebentar dengan cebisan air minuman dalam botol.
cadangan untuk turun jam 7, tapi masih ada kawan yang baru tiba, kepenatan.
kami terpaksa turun waktu malam.

aku mengimami solat maghrib dengan berwudhukkan debu.
sayu hati ni, gembira melihat kami bersatu untuk solat bersama.
alangkah indah maghrib di puncak gunung ni.
maha suci Allah yang menyatukan hati kami ini.
setelah solat, kami berbaris dan diberi taklimat yang mencemaskan.
segala arahan guider kami dengar betul2, sebab hari sudah gelap gelita.
hanya lampu suluh yang menerangkan.
bekalan air dan makanan tiada langsung.
memang hanya bertawakal kepada Allah.
setiap seorang lelaki menjaga 3 perempuan dibelakangnya.

kami bergerak jam 8.30 malam.
memang agak terkial2 turun tangga gunung.
meraba2 dalam kegelapan.
aku merasakan inilah kehidupan kita yang sebenar.
kita berada dalam kegelapan. hanya hidayah Allah dan islam yang menerangi kehidupan kita.
andai kita tiada ini, hancurlah kehidupan kita.
maha suci Allah.
banyak juga yang terseliuh, terutama perempuan.
ada juga yang mengantuk akibat tidak tidur semalam (sentri)
ada yang migrain, ada yang haus dan lapar.
ada juga yang kehabisan tenaga.
tapi kata2 semangat je yang dapat menguatkan diri kami.
memang ambil 10 jam untuk turun.
apabila bertemu anak sungai, memang kami berhenti meneguk air sepuas2nya.
tanpa menghirau air sungai tidak ditapis.
memang hanya Allah je yang tahu bagaimana perasaan kami.
maha suci Allah.
kami tiba di khemah kami jam 5.00 pagi.
solat isya' sebentar dan menanti subuh.
tidur.......................

[tertidur di meja makan di kem kami, yang lain enak tidur di khemah. sejukk..] 

6 ulasan:

arrabe' berkata...

keperitan yang kami alami ini, banyak memberi erti yang amat mendalam.

semoga pemurnian jiwa ku dapat termurni. insyaallah

LiYAnA sYAmiMy ♥ berkata...

perkara yg same berlaku pada kawan kakak mimy dl mase pergi gunung ledang.

arrabe' berkata...

ooh.. yeke?
ada yang kena rasuk ke??

Tanpa Nama berkata...

gunung angsi bukan dkt2 ngan mtrix n9 ke????
terasa begitu indahnye alam bila dilihat dr gunung...xpernah rasai pengalaman mcm tu..ditmbah saudara sndiri menjadi imam mgrb kala matahari terbenam..
ohh...bestnye....:)
ape yg berlaku ade hikmahnye.ALLAH sedang menguji hamba NYA

LiYAnA sYAmiMy ♥ berkata...

tak de yg kene rasuk.. cume sesat jerr.. ironiknyer.. pendakian nye un 21 jam..
pergi pagi kul 7, sampai kul 4 pagi esok..

arrabe' berkata...

liyana:
lebih kurang macam kami.. fuh..

tnpa nama:
subhanallah. maha suci Allah..
yup.. dekat dengan matriks..
tapi 20 km di hadapan.. jauh gak la..