Khamis, Januari 22, 2009

padah minum ais

"sikap ingin mencuba sekali, memberi kesan yang amat mendalam"

setelah hampir 7 hari menyepi.
pasti ramai nak tahu isu PRK kampus di UKM.
maaf aku tak sempat untuk menukil di sini.
mohon rujuk di aspirasi  atau GM

hari ni, aku kembali dengan tajuk yang pelik.
apa kepadahnya?
untuk makluman setelah hampir 3 tahun, aku menolak dan berpuasa dari minum ais.
syukur, meskipun payah dan berat cabarannya.
bermula di tingkatan 5 kalau tak salah, aku suka minum holick ais..
kadang air bandung.. uish.. sedap sungguh.
tapi aku ada dengar sahabat ni, dia kata minum ais tak elok untuk badan.
ia bukannya beri kesegaran, tapi sebenarnya melemahkan badan kita lagi!
terus aku kaji, dan analisa. rupanya benar.
memang aku kurangkan minum ais. tapi kadang telan juga aiskrim.
yela, umi beli aiskrim wall's. takkan nak buang pulak..
makanla jugak.. dengan terpaksa.. huhu..
tapi aku kuatkan azam, "umi, takyah beli dah. robe taknak makan aiskrim"
proses ini mengambil masa 2 tahun untuk aku selesa dengan tak minum ais.

aku teringat tahun lepas, aku ada show (berlakon), sekali aku makan aiskrim.
terus sakit tekak. selamatla sempat sihat.
kalau tak hancur show aku.
kejadian ni kembali lagi, aku terpengaruh dengan ABC.
nampak menarik. tengah hari pulak tu.
aku fikir, hmm... sekali sekala apa salahnya.
air liur dah meleleh di pipi. dengan seronoknya aku makan ABC.
syukur, sedap.

esok pagi aku bangun. terasa panas anak tekak..
terus aku capai air minuman. minum seminum minumnya.
tak hilang juga.. makin panas anak tekak.
bahangnya amat menyakitkan.
aku terus beli strepsil. oh.. berkurang sikit. 
tapi lepas 2 jam.. dia panas balik.
hanya Allah je yang tau, apa aku rasa.
serik bukan kepalang. adakah ais ni ada bakteria!!
suara aku maco agak berubah.. lagi2 esoknya aku kena selesema..
pasti ada aliran yang cuba keluar dari lubang hidung.
susah aku nak fokus belajar!

[sengsara aku berkurangan, setelah 5 hari, sesungguhnya semua ni percubaan dari Allah swt. adakah kita bersyukur kepadanya atau tidak?] 

2 ulasan:

IsmiAna berkata...

Salam...
ciannya sahabat hamba ini...
bagusla istiqomah nak kurangkan ais...
bagus tuh...
ana lak memang sudah makan eskem...
kalo makan padah lah jawabnya...
tekak gatal..
sudahnya demam....
sebab tu bila org nak belanja ana dorg bahagia sebab biase dorg akan belanja eskem...
ana for sure takkan minta lebih..
takat eskem mangkuk yang kicik tu jer....

kat umah adik2 sume makan eskem.. siap beli sekotak lg tetiap bula..
" sape nak amik part along amiklah" huu...

ismiAna berkata...

pembetulan...

* susah makan eskem...

* tetiap bulan...