Rabu, Januari 14, 2009

aduhai mahasiswa

"oh mahasiswa"

pilihan raya kampus menjelang lagi.
meskipun aku belum pernah berpengalaman mengundi pada PRU malaysia.
tapi PRK di UKM memang dah macam PRU malaysia.
esok tarikh pengundian. adakah pro-mahasiswa menang?
atau pro-universiti menang sekali lagi?

sekali lagi aku mengambil jalan tengah.
bersikap non-partisan memudahkan aku untuk berdakwah dan menasihati orang lain.
apabila kita berparti, agak sukar bagi orang yang berlainan parti untuk menerima kita.
anda setuju??
sikap keterbukaan calon/individu fanatik ini tertutup dek kegilaan dan kesayangan terhadap parti.

aku tak menafikan kebaikan keberadaan mereka dalam sistem pemerintahan/ pilihan raya ini.
tetapi, atitud/ tingkah laku mereka amat menjengkelkan.
membabi buta menyalahkan orang lain tanpa usu periksa.
aduhai mahasiswa.
bangkitlah. pilihlah mereka yang mempunyai atitud yang baik dan islami.
pilihlah mereka yang dapat menentukan kita ke jalan yang diredhai Allah.
aduhai mahasiswa.
jika mereka kedua2nya, sama tingkahlaku dan adabnya.
kita tiada pilihan lain.
jangan bertindak bodoh dengan duduk bilik dan rosakkan undi.
undilah juga. tapi undilah yang kurang membawa kerosakan/kesengsaraan pada kita.

aduhai mahasiswa.
bila lagi kita mahu belajar saja?
bila lagi kita mahu periksa saja?
bila lagi kita mahu bersuara pada masyarakat?
bila lagi kita mahu berbakti kepada negara dan agama?
cukuplah hedonisme. cukuplah hiburan.
jom kita agungkan kembali ilmu. terutama ilmu agama.
ingatlah.. tanpa pemimpin yang berjiwa ilmu dan asyik leka dengan hiburan.
kelas entah ke mana. rosaklah juga kita.
cukuplah sahabat sekalian. ayuh kita fikir mana baik untuk kita selepas ini.

ps: sahabatku berjiwa islam dan berjiwa ilmu. aku yakin padanya. sokonglah dia.
umum tahun 2: nombor 1,2,3,4
umum tahun 3: nombor 1, 5,8,10
fst tahun 2: nombor 2 dan 4
fst tahun 3: nombor 1.

yang lain terserah pada anda. ingat! aku bukan pembangkang atau kerajaan.
tapi aku menyokong yang boleh membawa mahasiswa ke arah budaya ilmu.

[maaf.. aku bukan tak menyokong anda. tapi, berubahlah untuk menegakkan hak mahasiswa: iaitu membudayakan budaya ilmu. aku sedia berdamping dengan mu.]

5 ulasan:

arrabe' berkata...

panjang lagi nak tulis.
tapi dah kesuntukan masa.

ProfHussaini berkata...

Hebat penulisan ni

Tampak kematangan penulis dalam mengemukakan pendirian

Syabas!!!

arrabe' berkata...

kematangan tu perlu diterjemah kepada kefahaman.
harapnya, ia bukan sekadar bacaan semata2. tetapi, tindakan kita.

syukran..

Haf berkata...

akak undi fst/3 no 1...haih,xde choice laa.akak sgt racist...

arrabe' berkata...

hehe.. akak ni.. dia menang da..