Rabu, Jun 20, 2012

tawakal sebagaimana burung

"sebagaimana burung-burung dengan berserah diri bulat-bulat kepada Allah mencari rezeki di awal pagi"

[Dari Umar bin Khattab, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Jika kamu tawakal kepada Allah dengan ketawakalan yang sungguh-sungguh, maka Allah akan memberikan rizki kepadamu seperti Allah memberikan rezeki kepada burung, pergi pagi dalam keadaan lapar dan pulang petang dalam keadaan kenyang.” (Hadis riwayat Tirmidzi)]

semalam aku sempat menghadiri kuliah hadis daripada Ustaz Azam di Hentian Kajang, memenuhi ajakan daripada jiranku, Abang Hafiz. alhamdulillah sempat belajar hadis ke 47, tentang tawakal. agak lama aku tidak mengulangkaji bab hadis dan apabila kuliah ini, aku mendapat semangat kembali seperti iman baru untuk diri mengamalkan hadis ini. sesungguhnya memang tidak rugi menghadiri kelas-kelas agama, meskipun tajuk yang biasa dan nampak lekeh, tetapi ternyata ia menambah iman kita yang semakin hari semakin lemah.

sedikit catatanku daripada hadis ini:
1. bertawakal dan berserah kepada Allah sepenuhnya seperti burung ini. [tetapi ingat dengan Usaha! sebab burung bukan duduk sahaja dalam sarang, dia berserah kepada Allah, tetapi dia tetap keluar dari sarang seawal pagi.
2. rezeki berkat di awal pagi.
3. setiap usaha mesti disandarkan kepada Allah, kerana Allahlah yang mengizinkan keberjayaan kita.

lanjut [klik sini]

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ana pon pegi jgk kuliah di hentian kajang tuh

Tanpa Nama berkata...

ana pon pegi jgk kuliah di hentian kajang tuh