Selasa, Jun 19, 2012

Islam & melayu

"aku sedang gigih membaca buku Islam & Melayu"


buku ini adalah tulisan individu yang aku hormati dan ingin contohi daripada sudut keilmuwan dan hikmahnya.
beliau ialah Dato'Dr. Siddiq Fadzil. kini aku sudah di bab yang ketiga. ternyata memang berat untuk membaca isi kandungannya, tetapi tidak seberat buku Syed Naquib Al-Attas. aku mencabar diriku untuk membaca buku yang sebegini, kerana aku sudah hampir menjejakkan kaki ke alam dewasa iaitu 25 tahun pada Oktober ini. seorang sahabatku berkata, apabila kita telah tiba ke umur 25 tahun, selalunya prinsip dan pemikiran kita akan jadi matang hasil pengalaman dan pandangan kita selama 24 tahun yang telah berlalu. jadi, aku tak mahu, kematangan aku nanti adalah yang kebudak-budakan dan tidak kukuh. justeru, aku perlu melatih diri aku dari sekarang untuk menjadi seorang insan yang matang seperti penulis buku ini!

meskipun ada insan yang berkata umur yang aktif dan kreatif adalah umur remaja iaitu 16 sehinggalah 24 tahun, dan aku akui aku dipenghujungnya. aku tidak mahu kehilangan anugerah remaja ini menjelang dewasa. jadi, melalui pembacaan kritikal diharap akan melatih aku berkreatif secara kritikal juga. InsyaAllah. aku juga akan terus aktif menulis di sini, agar hasil pembacaanku ini tidak akan terbang dan luput kembali. biasalah, otak aku sudah penuh memorinya. 

Aktifkan diri ini untuk membaca!

Tiada ulasan: