Khamis, Jun 28, 2012

seminggu tak kemaskini

"dah naik segan nak minta maaf"

adalah dimaklumkan aktiviti saya sepanjang 20 Jun 2012 - 27 Jun 2012:
1. kelas statistik oleh Prof. Shukor
2. kerja makmal di Elektron Mikroskop
3. mengutip sampel di Hutan Paya Laut, Matang, Perak.

atas sebab aktiviti ini, aku telah mengabaikan penulisan di blog. alangkah sedihnya hati ini. 
kadangkala, terasa banyak perkara nak dibuat dalam hidup ini, sehinggakan tak menang tangan.
malahan, banyak juga kerjaku yang terbengkalai akibat tangguh-menangguh.
sayang rasa hati, bila melihat masa aku dibazirkan ketika memandu, makan, tidur dan aktiviti lain.
kadangkala cemburu sangat dengan orang lain yang ada masa bersama keluarga, lepak dengan kawan dan membaca buku. tekanan terus menekan, cuma aku buat-buat tiada tekanan. 
banyak pengalaman hidup aku dalam tekanan dan hasilnya, aku berjaya buat sesuatu yang tidak aku yakini sebelum ini. namun, kesannya juga turut banyak. antaranya, aku mungkin akan mengacau dan membebankan orang lain.

ternyata hidup ini tidak mudah untuk kita bersenang-lenang. di kala usia muda inilah patut dimanfaatkan sebelum usia tua menanti. sebab aku malu melihat orang tua yang berkerja kuat untuk menyara hidup anak-anaknya yang telah besar panjang. sedangkan aku yang muda, baru buat kerja sikit dah mengeluh sana mengeluh sini.

sedikit sebanyak pengajaran daripada minggu ini, ilmu yang aku pelajari sebelum ini terutama semasa di pengajian sarjanamuda kembali semula dalam ingatan, aku telah belajar ilmu statistik. semasa kini juga aku mengajar murid tingkatan 4 dan 5 tentang statistik. berkaitan dengan graf histogram, ogif, median, min, kuartil. setelah 7 tahun berlalu, kini baru ku tahu penggunaan dan fungsi statistik dalam mencambahkan ilmu sains adalah penting! dahulu aku naik beruban belajar dan praktikal statistik ini, ternyata ada hikmah kesusahan yang kita hadapi dulu. sekarang, aku hanya perlu mengasah lagi kefahaman ku dalam ilmu statistik dan cuba olah untuk kepentingan bidang kajianku ini secepat mungkin.

sudah dua tahun aku dalam pengajian sarjana, ternyata aku telah bercuti selama setahun. 6 bulan aku mengalami proses pemulihan kaki ku yang patah, dan 6 bulan untuk aku mencari semangatku yang hilang. akibatnya, aku telah terlajak dalam pengajianku. setelah gesaan demi gesaan, rupanya aku terdesak untuk habiskan sarjana dalam tahun ini juga. meskipun aku tak mampu untuk menamatkan pengajian dengan konvokesyen di DECTAR tahun ini, tetapi sekurang-kurangnya, aku boleh siapkan tesis dalam tahun ini juga. menulis ini bukan kerja mudah, ia perlu disokong oleh hasil kerja makmal yang baik. sebab itulah aku perlu habiskan kerja makmal ku dalam tempoh 2 bulan ini. tekanan sangat dan aku telah menekan pembantu di elektron mikroskop. rasa serba salah. menyambung sarjana bukanlah mudah terutama dalam mod penyelidikan. janganlah tunggu semangat untuk hadir baru nak buat kerja makmal. jangan jadi macam aku. namun, hikmahnya aku suka keadaan sebegini. bekerja dalam tekanan membuatkan aku sangat bersemangat!

mengambil sampel bunga pokok bakau di Matang Perak, sedikit sebanyak menggembirakan aku. aku telah berjaya mengamalkan teknik-teknik pengecaman pokok bakau. alhamdulillah setelah sekian lama aku rasa dungu dalam membezakan pokok. mungkin kerana aku sejak kecil tak pernah ambil tahu pasal pokok, malahan pokok buah pun aku tak kenal. kerap kali aku digelakkan oleh kawan-kawan, tak kenal pokok mangga, manggis dan lain-lain. malu sungguh dan kadangkala geram dengan orang macam ni. tolonglah jangan menghina orang yang tak tahu, kalau orang tu jahil sekalipun, tunjuklah dia can pandulah dia ke jalan yang baik. mungkin aku sedikit lambat, tetapi aku akan berusaha!

hidup ini penuh dengan tekanan, kelemahan diri adalah provokasi untuk tekanan. kerja bertangguh juga menambah tekanan. hakikatnya, bagaimana kita nak mengurus tekanan? 
aku berpandangan tekanan itu harus kita tukar kepada cabaran. cabaran itu akan menyebabkan semangat kita akan meningkat. manfaatkan semangat itu untuk melonjak diri kepada yang lebih baik!