Khamis, Jun 07, 2012

matematik mengajarku berkreativiti

"seperti mana kereta manual Mlw kereta automatik."


seseorang yang pada awalnya belajar memandu dengan kereta manual, sekalipun dia sangat benci kereta manual, tetapi sekurang-kurangnya, dia tahu cara kereta itu berfungsi. Jika sejak dari awal, dia hanya belajar kereta automatik, dia akan buntu jika kereta automatiknya rosak atau terpaksa menggunakan kereta manual.

1. semasa mengajar Matematik semalam, merasakan murid sekolah kebanyakan tidak faham sistem kalkulator berfungsi. kalkulator adalah satu alat untuk mengira secara automatik tanpa menggunakan akal, malahan lebih cepat. apabila murid, sejak dari awal telah diajar menggunakan kalkulator sejak Tingkatan 1, akal mereka akan berhenti kreatif dan sukar menyelesaikan sesuatu permasalahan. apatah lagi jika di sekolah rendah mereka tidak hafal dengan sifir.

2. soalan dan sikap yang ditunjukkankan kepada aku tentang kesusahan matematik:
murid UPSR "kalau cashier kat pasaraya, dia tambah ke darab?" 
murid PMR tekan kalkulator untuk tahu jawapan sifir 8 x 9.
murid SPM tak faham konsep algebra dan trigonometri. kenapa tangen bila pindah ke sebelah jadi shift tangen. 

3. bukanlah aku nak tunjuk aku pandai dalam matematik. tegas aku katakan, aku sangat lemah matematik dan semakin aku meningkat remaja, matematik itu semakin mencabar. tetapi asasnya sejak dulu (sekolah rendah) aku dipaksa untuk hafal sifir meskipun aku selalu mengelat dan benci untuk hafal. tapi alhamdulillah aku hafal dan aku selalu tak faham fungsi sifir. sekolah menengah aku diajar dan belajar pakai buku sifir, buku banyak nombor-nombor. fuh. susah sungguh nak faham. tapi alhamdulillah aku telah faham konsep guna buku itu. Kemudian, ada kelonggaran pada tingkatan 3 untuk pakai kalkulator. sedikit sebanyak ia telah memudahkan aku. Akhirnya aku faham konsep manual kiraan dan konsep guna kalkulator untuk penyelesaian matematik. 

4. namun, murid sekarang, tak hafal sifir meskipun dalam tingkatan 5. mereka meletakkan nyawa mereka pada kalkulator untuk mendapatkan jawapan. jadi, mereka apabila tersalah tekan, mereka tidak akan merasa salah pada jawapan kalkulator. malah, dengan yakin, mereka terima bulat-bulat. tak reti nak semak semula. "aduhai, mereka sudah tersalah tekan!". apabila cikgu beritahu, jawapan itu salah barulah mereka nak tanya, "eh, macam mana boleh salah cikgu?", kita pula ditanya kenapa salah. bayangkan dalam peperiksaan sebenar? siapa nak betulkan mereka jika mereka tersalah tekan kalkulator.

5. lagi satu sikap mereka, pabila tidak bawa kalkulator dalam kelas, mereka akan terus menyerah kalah (give-up). bagi mereka, matematik akan tidak lengkap apabila tiada kalkulator. 

p/s: sesungguhnya matematik adalah subjek untuk hidup. subjek yang mengajar kita kreatif dalam setiap perkara dalam kehidupan kita. bermatematiklah dengan akalmu.

Tiada ulasan: