Jumaat, Jun 08, 2012

pasti ada persaingan

"kadangkala bila bersendirian, kita akan rasa, hanya kita yang terbaik"

1. pernah kadangkala cemburu dan tak suka apabila melihat kawan lebih sedikit usaha untuk mendapatkan sesuatu (yang aku juga ingin capai perkara yang sama). nafsu dan hasutan syaitan sangat jahat. adakala ia menambahkan semangat, adakala ia menjatuhkan semangat. bila kita sedang usaha sendirian, terasa diri bersungguh-sungguh, sering juga merasa "aku adalah yang terbaik, mesti dia tak buat apa yang aku buat". mungkin itu hanya ayat untuk menyedapkan hati, tetapi ia sering kali terjadi.

2. setelah hampir 25 tahun hidup, aku sedar. persaingan tetap ada. jika hari ini kita berhajat nak bayar cukai jalan (road tax) di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pada tarikh tamat. berasa semangat untuk bayar. sampai di kaunter JPJ, masih ada 10 orang ingin melakukan perkara yang sama dengan aku. bersaing untuk membuat cukai jalan yang baru.

3. sama juga dalam isu yang pelik, dalam pada kita merasakan hanya aku seorang yang buat kerja ini, tetapi apabila kita perhati, pasti akan ada juga orang yang buat perkara yang sama.contohnya, kita ada idea kreatif, buat beg duit daripada plastik sampah, kita berjaya cipta produk baru. tetapi bila kita berjalan meluaskan pandangan, pasti ada juga yang menghasilkan idea yang sama. cuma bezanya hasil kekemasan dan pengurusan idea itu.

Oleh itu, persaingan itu pasti tetap akan ada. Hanya perlu mendidik hati menghadapi persaingan dengan positif pemikiran. Itu sahaja yang dapat meraikan perbezaan dalam persaingan dan menghasilkan natijah yang baik kelak.

Tiada ulasan: