Selasa, Jun 05, 2012

Selamatkan Diri Sendiri

"Aku sekarang sedang membaca buku Michael Gates Gill tentang How to Save Your Own Life"

1. Sangat cemburu dengan kawan-kawan yang sudah banyak membaca buku, malahan mereka ada yang habiskan dua tiga buku dalam 1 minggu. membaca itu adalah keperluan hidup, dan ia bukanlah hobi atau aktiviti di masa lapang. "ye, aku tahu tentang itu". sebab itu aku sering kali kesal melihat diriku, semakin lama semakin jauh ditinggalkan waktu tanpa sempat membaca beberapa helai muka surat di dalam sebuah buku.

2. Buku yang sedang ku baca sekarang adalah buku berbahasa inggeris, sangat mudah difahami kerana penulis menggunakan bahasa yang mudah. aku telah membeli buku ini dengan harga RM3 (kalau tak salah) di Pesta Buku Big Bad Wolf (ye ke?). Ini memang percubaan pertama aku untuk membaca buku berbahasa orang putih. InsyaAllah aku akan cuba habiskan buku ini.

3. Semasa membuat pilihan buku yang sesuai untuk aku baca (bilik peribadi aku ada 2 rak buku dan ada lebih kurang 100 buku, hampir 50% belum aku baca sepenuhnya, teruk tak?), masa hendak memilih buku, aku memang kurang bersemangat dan asyik rasa tekanan dengan kerja makmal aku yang sangat banyak. Aku telah memilih buku ini kerana tajuknya sangat berpadanan dengan aku. Setelah aku memilih dan membaca buku ini, ternyata tepat pilihanku. Meskipun tiada kaitan dengan akademik, tetapi ternyata, ia memberi kesedaran kepada diriku.

4. Aku tak sempat nak tulis sinopsis bab ke bab. serba ringkas, Micheal menulis pengalaman hidupnya tentang bagaimana dia menyelamatkan diri dia daripada cabaran dan dugaan hidup dengan menggantikan dengan kehidupan yang lebih tenang dan damai. kisah bagaimana dia dipecat setelah lama berkhidmat di sebuah syarikat pengiklanan yang hebat dan dalam masa yang sama dia menghadapi kanser. Kita sebagai muslim, menghadapi situasi ini, pasti kita akan kembali kepada Allah kerana kita akan yakin dengan Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Tetapi, bagaimana dengan mereka yang bukan Islam? pastilah penulis akan terfikir bermacam cara untuk melepaskan diri dari masalah ini dan mungkin antara pilihannya ialah bunuh diri. Sesungguhnya bunuh diri bukanlah penyelesaian yang baik, kerana selepas kematian akan ada lagi alam yang akan menentukan tempat istirehat kita iaitu syurga atau neraka. Perbuatan bunuh diri itu berdosa besar, pastilah neraka tempatnya.

Saya akan bercerita lagi.....

Tiada ulasan: