Jumaat, Jun 15, 2012

memandang dengan positif

"Menghormati orang ada pelbagai cara"

1. Jangan memandang seseorang dengan negatif.
aku mempunyai seorang kawan yang sentiasa melihat seseorang dengan negatif.
apabila dia tidak suka dengan seseorang yang lain, pasti, setiap kesalahannya akan menjadi sebutan dan ingatannya.

2. Pernah sekali, seseorang yang lain itu (si A) telah melakukan kesilapan yang tidak disengajakan, jadi kawanku itu (si B) perli sehingga kecil hati si A. malahan si B telah menghebohkan kesalahan itu kepada orang lain. orang lain itu pun menjadi buruk sangka kepada si A dan akhirnya, si A berseorangan dan sukar dia hendak berukhuwah kepada orang-orang ini.

3. Sekali kita telah dipandang buruk oleh orang lain, memang sangat sukar untuk pulihkan kembali pandangan orang ini terhadap diri kita. Bagaimana kita nak hidup dengan pandangan negatif di sekeliling kita ini?

4. contoh umum: seseorang dituduh meliwat, baru dituduh dan baru nak didakwa (tak pasti lagi dia yang meliwat), tetapi media dah hebah satu dunia, dia telah meliwat dan semua orang sedikit sebanyak telah tertanam persepsi buruk dalam minda. apabila dibuktikan tidak bersalah, adakah pandangan negatif tadi telah menjadi positif? mungkin ya, tetapi kesan negatif masih tersemat dalam minda. 

5. saya bukan penyokong individu ini, tetapi saya takut dan bimbang bagaimana jika perkara ini berlaku kepada diri aku nanti. 

Nauzubillahiminzalik. Ya Allah aku mohon aku dijauhkan daripada tuduhan zina atau tuduhan maksiat.

Tiada ulasan: