Rabu, Jun 06, 2012

restoran ku

"jika aku mempunyai restoran sendiri, aku akan ..."

1. cari pekerja dan pelayan yang sentiasa senyum (pemantauan akan dilakukan melalui borang penilaian pelanggan). pelanggan benci dengan pekerja yang masam dan berlagak hensem / cantik. kadangkala, kita nak komen sesebuah restoran tu tak boleh, sebab takkan nak cakap kat pekerja (tuan restoran pun tak kenal). borang aduan ni letak kat setiap meja makan dan peti cadangan sekali.

2. setiap pekerja akan pakai baju seragam dengan tertulis nombor (supaya pelanggan boleh buat aduan pekerja yang tidak mesra). kadangkala kita susah nak komen pekerja, sebab kita tak tahu nama dia, kalau kita buat aduan pun susah, sebab takkan nak komen rambang. bila ada nombor, senang nak terus pecat dia.

3. aku akan menyediakan buah (+kurma) secara percuma bagi pelanggan yang datang makan di situ. buah kat murah je, lagipun sunat makan buah dulu sebelum makan nasi.

4. restoran aku akan dihiasi seperti taman dan kehijauan (pokok betul, tak main lah gambar atau pokok plastik), supaya kesegaran itu ada, dan suasana pun tenang.

5. harga yang berpatutan dan sangat mampu untuk pelajar universiti, misalnya kuih-muih satu 30 sen. (tapi tak pasti lagi 10 tahun, bagaimana harga dan saiz kuih ni.

6. tidak akan memasang lagu-lagu daripada stesen muzik lagha. mungkin akan pasang ikim.fm, tv alhijrah, atau muzik yang dipilih sendiri. diselit sekali dengan peringatan, hadis atau alQuran.

7. ada ruang bacaan, sambil makan boleh tunggu membaca sekejap. membaca adalah gaya hidup.

8. air suam percuma, air kosong 20 sen. sebab nak kurangkan minum ais. tak elok tau minum ais banyak-banyak.

9. jenama bahan mentah terutama yang dalam paket (seperti milo, mee, tepung, sosej, fish ball, ayam, telur) akan dipaparkan kepada semua pelanggan melalui ruang bahan mentah. supaya keyakinan dan kepuasan pelanggan untuk makan adalah 100% yakin halal dan thoyyibah.

10. tukang masak dikehendaki senyum dan dikehendaki sentiasa membaca zikir dan alQuran. akan dipasang juga AlQuran dalam dapur. diharap dengan itu, berkat makanan ada.

ni cita-cita lagi 10 tahun. datanglah ye nanti!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

smg mjd kenyataan