Sabtu, Jun 02, 2012

Dunia Remaja

"sempat mengingatkan kepada adik-adik ini tentang hak untuk bersuara"

1. Hampir setahun aku tidak menjejakkan kaki ke program bersama adik-adik. Segala jenis program terhenti seperti motivasi, dakwah, akademik dan banyak lagi. Tetapi, yang pasti aku sangat merindui program-program sebegini. Setahun yang berlalu, seminggu selepas program bersama adik-adik di Surau Ihsan, Taman Ehsan, Kepong di Nur Lembah Pangsun, aku telah terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan segala usaha ini terhenti. Akibatnya, program bersama adik-adik di Kepong yang sepatutnya diteruskan secara berkala terhenti sehingga kini. Program yang dimaksudkan ialah Muslim Teenagers atau MTeen yang telah bermula sejak November 2010 setaip bulan sehingga Mac 2011.

2. My Teen Life adalah program yang berbeza daripada MTeen di Kepong. Program ini berlangsung selama 2 hari di Nur Bukit Unggul, Jenderam Hilir. Meskipun, aku tidak terlibat dalam pengurusan ini atas kekangan masa dan lambakan kerja, namun, ada keinginan dalam diri ini untuk kembali melibatkan diri dalam program ini. Keinginan ini sentiasa ada sejak telantar di rumah, sentiasa cemburu melihat kawan-kawan yang sentiasa aktif bersama adik-adik. Adik-adik kecil inilah yang banyak mengajar aku tentang kehidupan dan kaedah menempuh segala cabaran dan halangan di bumi ini. Terbalik kan? hakikatnya, mereka ini masih muda, kerana mudanya itu, mereka sangat kreatif dan inovatif  dalam setiap perkara yang kita bincangkan.

3. Aku mengharapkan daripada penglibatan kali pertama pada tahun ini, akan menyebabkan aku akan kembali aktif dalam dunia remaja. Sekaligus, akan memberi kesinambungan kepada program di Kepong yang telah terbengkalai. Semoga mereka tidak berhenti merindui aku.

bersama kain rentang My Teen Life



slot bersama En. Baktiar Hasnan, Kaunselor daripada Universiti Multimedia Putrajaya. slot mengenali personaliti diri.

Fasilitator menyediakan "sampul surat rahsia" untuk membolehkan komen dan pandangan tentang individu itu disampaikan melalui surat tanpa perlu menyatakan secara bersemuka.

Abang Edi sedang menceriakan peserta yang kelihatan keletihan.
jemputan khas Ustazah Pilihan Aqidah Astro Oasis

peserta sedang membincangkan tajuk "sekolah tidak patut dipersalahkan dalam tragedi Cinta Monyet" dan selepas ini mereka dikehendaki untuk membentangkan di khalayak.
sesi pembentangan Sidang Pleno
selesai solat zohor
 Semoga mereka menjadi pemimpin yang soleh di masa hadapan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teruskan program2 mebina generasi... lama dah tak jumpa bakhtiar hasnan..

Unknown berkata...

terima kasih akhi hisyam.
insyaAllah akan mengaktifkan diri.
semoga kita bertemu nanti.