Ahad, Julai 17, 2011

ramadhan1: separuh sya'ban

aku mengharapkan dapat menukilkan artikel bersempena Ramadhan bermula hari ini 15 Sya'ban sehingga 15 Syawal 1432Hijrah. semoga aku dan sahabat2 bersedia menghadapi bulan Ramadhan yang penuh berkat ini.


ramadhan1: separuh sya'ban

teringat Isra' Mikraj yang berlaku pada bulan Rejab yang lalu.
banyak pengajaran dan kisah untuk kita ambil.
justeru, perlunya kita memperbaiki diri.
sekarang Nisfu Sya'ban pula.
aku masih cemburu dengan mereka yang fakih dalam ilmu hadis.
yang tahu membeza dan menilai hadis benar dan hadis lemah.
insyaAllah aku akan usaha untuk memperoleh ilmu ini.
Nisfu Sya'ban sebelum ini kerap kali ada kawan yang meragukan amalan pada hari ini.
entahlah, aku hanya berdiam diri.
haya satu yang aku tahu...

Nisfu Sya'ban ialah separuh Sya'ban.
maksud yang lebih jelas, lagi 15 hari menjelang bulan Ramadhan.

seperti biasa setiap tahun, aku diajak untuk membaca surah Yasin bersama-sama pada malam 15 Sya'ban.
hatiku masih lemah, merasa bisikan syaitan menyeru agar aku mengelakkan.
aku diajak lagi dengan persoalan kenapa?
hatiku ini melawan bisikan itu, aku diajak membaca 3 kali surah Yasin pula.
sekali lagi bisikan syaitan memaksaku, "buat apa baca baca 3x"
aku semakin ragu, bila hati aku pernah mendengar kata-kata orang ini amalan bid'ah.
aku yang jahil, masih ragu-ragu.
aku tak mahu tersepit dengan bisikan ini.

memikirkan hati yang lemah ini, hati ini perlu diubat.
aku merasakan surah Yasin adalah ubatnya.
biarlah aku membaca sebanyak mana Yasin, asalkan hati yang keras ini lembut.
hati lembut untuk menghadapi Ramadhan yang bakal menjelang.
oh... hari semakin hampir untuk menempuh Ramadhan ini.

bersambung.....{klik sini ramadhan 2}

Tiada ulasan: