Rabu, Julai 06, 2011

naruto shippuden


'bagaimana orang boleh buat cerita panjang2'
aku tak boleh bayang bagaimana?
cerita panjang berjela-jela dan menarik.
kalau drama sinetron atau telenovela pun panjang juga
tapi panjang cerita sebab berulang-ulang plot.
kalau gaduh, pastu baik balik, cemburu, benci, dendam dan ada yang mati.
dan kebanyakan cerita sinetron atau telenovela begini, diambil daripada kisah hidup manusia ada.
malahan diubah sikit, supaya lebih tragik dan sadis.

tapi aku tak boleh bayang orang yang bernama Kishimoto Masashi (November 8, 1974)
termasuklah Akira Toriyama, DragonBall.
aku (kanak-kanak) membesar dengan cerita berjela-jela Dragon Ball.
aku (remaja) membesar dengan cerita Naruto.
aku (dewasa awal) membesar tepi dengan cerita Naruto Shippuden.
hoho... J.K. Rowling pun kalah. sebab cerita Harry Potter tak berjela-jela.

aku masih tak boleh bayang camne Masashi ada idea:
1. cari nama setiap watak dan kelebihan masing-masing yang unik.
2. letakkan setiap watak dalam kelompok keluarga dan setiap ahli keluarga ada kuasa mereka (Uzumaki, Uchiha dll)
3. setiap watak ada sejarah tersendiri dan setiap sejarah sangat berkait antara satu sama lain (Jiraiya cikgu kepada Naruto, dan ayah Naruto ialah Hokage keempat, Minato, Jiraya juga pernah satu kumpulan dengan Orochimaru dll)
4. kuasa yang direka-reka, asalnya daripada perlakuan manusia realiti, tapi diubahsuai seolah ada kuasa. (Sai - menulis. tapi dakwat tu boleh keluarkan burung dan lain2.)
5. peta dunia cerita Naruto dan lokasi.
6. ....................


banyak lagi. yang pasti yang aku tahu Masashi mesti banyak masa untuk berimaginasi.
tetapi cerita Naruto ini bagi aku tak sesuai untuk kanak-kanak tengok.
sebab kanak-kanak akan berimaginasi dan termasuk dalam cerita ini.
SERIUS!!! aku tak gurau, sebab masa DragonBall, aku masih kecil dan terbayang-bayang dalam kehidupan.
Fliza lah, nak jadi Goku la.
mujur ada Umi dan Abuya yang sentiasa mengawal aku.
kalau tak, aku dah lama bertinju2 dengan kawan2 sekolah. Kamehame ha....

tetapi bagi peringkat remaja akhir & dewasa awal, tak salah menonton Naruto.
sebab bagi aku banyak pengajaran kot (meskipun karya orang bukan Islam)
pengajaran kemanusiaan seperti persahabatan, hormat guru, bersungguh-sungguh, jangan putus asa, kena ada tujuan dalam hidup (bukan jadi Hokage ye!) dan banyak lagi.
tapi janganlah taksub sangat dengan cerita Naruto ni, sampai solat fardhu dilewat-lewatkan.
Allah tu tujuan utama kita akan kembali nanti.
sekian... teruskan berimaginasi tapi jangan sampai lupa diri.

4 ulasan:

Muhammad Ar-Rabi' berkata...

first time buat artikel kartun.. hoho..

hana syakira berkata...

betul tu abg robe'...citer naruto mmg byk pengajarannya... ^^

Muhammad Ar-Rabi' berkata...

jangan taksub dahla.. hehe

hana syakira berkata...

insya-Allah x.... ^^