Ahad, Jun 12, 2011

jagalah amanah meskipun berat


jagalah amanah meskipun berat.
amanah itukan pelbagai. betul tak?
dalam bahasa mudah, bagiku amanah adalah suatu kepercayaan yang diberikan kepada seseorang itu untuk dia menjaganya atau melaksanakannya.
bagaimana pandangan anda?
orang yang tidak amanah adalah orang yang zalim.
betul tak?
perihal bab zalim ini bukan setakat membunuh orang.
malah hal kecil pun kita boleh dikira zalim.
contohnya mengambil pen orang dengan alasan pinjam tanpa tuannya tahu.
bila tuannya cari pen bagai nak gila untuk jawab peperiksaan, kita senang2 je pakai dia punya pen. zalim lah tu kan?
dan akibat zalim menyebabkan orang lain pun turut terkena tempiasnya.
dan kalau orang tu berjanji dengan kita dengan pelbagai harapan dan membina impian buat kita, namun bila tak dapat ditunaikan, pastilah kita terasa dizalimi. betul tak?
hmm.. ini yang nak cerita kat antum semua.
hari ini aku belajar tentang orang yang tidak amanah dengan zalim.

ingat lagi kisah aku kemalangan yang bersiri-siri? {klik sini}
motorku telah dibaiki dengan sangat baik.
Rm1600 habis dibayar untuk rawatan dan pembedahan terhadap motor kesayangan ku ini.
abuya (ayah)ku sempat melihat keadaan motor yang menjadi mangsa kecuaian aku.
alhamdulillah sangat baik dan cantik.
memikirkan tiada cara menghantar ke rumahku (Bangi) semula.
abuyaku letak sementara di rumah kawannya di Semenyih (berdekatan dengan bengkel).

hampir sebulan berlalu, abuya dan aku bercadang hendak menjual motor ini.
yakin dengan keadaan motor yang baik itu, selayak aku jualkan.
elok untuk aku fikirkan kenderaan lain.
Mudah.my memudahkan aku. abuyaku mendapat 8 panggilan atau lebih.
orang yang pertama yang menjadi pilihan abuya.
seorang yang sangat memerlukan motorsikal untuk mempermudahkan pengangkutan ke tempat kerjanya.
aku lega mendengarnya kerana motorku ada pembelinya.

hari pertemuan telah ditetapkan.
abuyaku meminta bantuan sepupuku di German Malaysian Institute (GMI) untuk membawa motor dari Semenyih ke Bangi.
menjelang lagi 2 hari peperiksaan akhirnya, sepupuku sanggup membantu.
semua berjalan lancar. syukur Alhamdulillah.

aku yang di rumah. hanya menunggu khabar motorku dari Umiku.
sebaik sahaja mendapat panggilan, kedengaran suara Umi yang resah.

bersambung.... {klik sini}

Tiada ulasan: