Ahad, Jun 12, 2011

jagalah amanah meskipun berat ep.2

kita kembali lagi...
bagi yang baru tiba, jangan baca artikel ni dulu.
klik episod 1 dulu {klik sini}


alkisahnya begini:
Umi, Abuya dan sepupuku ke rumah kawannya di Semenyih setelah sebulan tak ziarah motorku.
Umi terkejut dengan keadaan motor tu. tidak sama seperti dulu.
kawan abuyaku tiada di rumah, pergi kenduri kahwin.
yang ada dirumah itu, bapa dan anak lelakinya.
abuya aku bertanya kepada mereka, ada apa apa yang berlaku ke?
"motor ni memang macam ni sejak dibaiki dulu"
lalu kami pun pergi nak bawa balik motor.
sepupuku cakap rim dah macam gelong dan enjin dia bunyi teruk.
Umi tak sampai hati nak jual pada orang tu, namanya Y.
Umi, Abuya dan sepupuku singgah di bengkel motor di situ.
orang bengkel tu cakap:
"motor ni macam kena kemalangan.
saya pernah nampak budak tu naik motor ni.
saya ingatkan dia dah beli daripada abg."

lagi setengah jam Y akan datang ke Bangi. Y daripada Sungai Besi.
abuya ambil keputusan untuk baiki dulu dan tak sampai hati nak jual juga.
baiki lagi perlukan wang dan masa.
pertama, akibat tidak amanah telah menzalimi diri kami.

abuya menghubungi kawannya, tetapi tidak dijawab.
hanya SMS menyatakan minta kawan abuya bayar segala kos baiki semula.
kawan abuya membalas "Ya".
kedua, akibat tidak amanah telah menzalimi diri dia sendiri.

Abuya beritahu Y, motor tak dapat dijual kerana aku telah jatuhkan motor.
dengan kecewa, kami terpaksa menghampakan harapan Y dan keluarganya.
ketiga, akibat tidak amanah telah menzalimi diri kami dan Y sekeluarga.

Y dan isteri yang dalam perjalanan ke rumah kami, terpaksa berpatah balik.
masa dan harapan hangus begitu sahaja.
keempat, akibat tidak amanah telah menzalimi Y dan isteri.

kami pulang dengan tiada apa-apa hasil.
hanya kecewa yang dibawa pulang.
sepupuku juga minta diri untuk pulang ke asrama GMI.
masa untuknya mengulangkaji pelajaran.
kelima, akibat tidak amanah telah menzalimi sepupuku.

mungkin banyak lagi akibat tidak amanah.
tetapi ia sangat berkait untuk orang lain.
mungkin anda juga pernah mengalami perbuatan mazmumah ini.
kadang terfikir dalam diri, adakah sebab dosaku, orang lain sanggup membalas begitu kepada diriku.
namun, Allah itu maha pengasih dan pengampun.
aku memaafkan makcik (kawan abuya) dan mengambil iktibar daripada pengalaman ini.
dan aku tidak mahu, aku menjadi tidak amanah dan menzalimi orang lain pula.

hmm.. sekian.
harap kalau sahabat2 ada amanahku yang tidak dilaksanakan dengan baik, tolong beritahu aku ye. jangan pendam2. kadang aku lupa.

p/s: teringat doa Nabi Yunus semasa dalam perut ikan Nun:
"Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang Zalim."
kenapa Nabi Yunus mengatakan dia Zalim?

Tiada ulasan: