Ahad, Jun 19, 2011

hari hari, hari bapa.

respon aku sama dengan bulan Mei yang lepas.
Hari Ibu dan kini Hari Bapa.
aku bernama Muhammad Arrabe'.
aku sayang diriku, sebab inilah nikmat Allah bagi dalam jasad ini.
setiap hari aku sayang. namun ada satu hari aku paling sayang diriku.
nak tahu tak?
yeah, pandai pun.
pastilah hari lahirku, aku sayang sangat dengan diri ini.
secara khusus, pada tarikh kalender Miladi.
aku akan sayang diri dengan cara, merombak diri habis-habisan.
rombakan diri dengan kenangan kisah lama.
juga, lakaran masa depanku.
aku rangka dan berazam untuk memperbaiki diri pada tarikh ini.
namun, tiap tiap hari aku sayang diri.
InsyaAllah masih lagi dengan muhasabah tiap malam dengan menulis diari.
dan merancang kebajikan untuk diperoleh esok hari ini.

nikmat kedua yang aku sayang setiap hari, pastilah anda tahu.
Umi dan Abuya.
setiap hari adalah untuk mereka disayangi.
harta nikmat pinjaman Allah ini yang diberi buat seketika.
sayang mesti sayang sayang...
namun, pasti ada satu hari aku sayang mereka sangat.
hari lahir mereka. bulan Januari dan Mac.
di hari itulah aku paling sayang mereka, bagi hadiah dan belanja mereka makan.
betul tak Umi? Abuya?
hehe...

Hari Ibu dan Hari Bapa.
hehe.... aku senyum.
teringat kawan aku DKXR shout di Facebook.com:

Good morning, mankind! and good morning, mother Earth! Happy Fathers' Day. To those who are too busy, this is your last chance to go get something for your dad, before your dad wakes up. At least remember to sms your dad and wish him Happy Fathers' Day.

aku pun saja cakap: Ho yeah!!
dan dia bertanya:

by the way, muslim definitely had woke up by around five, so have you wish your abah Happy Fathers' Day?

aku menjawab:
yup... everyday with du'a (doa for my dad) and also today. rasa nak belanja makan malam ikan bakar. wah!! tapi malam ni ayah saya ada hal. maybe next day.

dan DKXR membalas:
well, at least say Happy Father's Day. I believe your dad will be thrilled.

kawan ku ini berbangsa Cina, dia sangat baik.
dia memberi sesuatu kepadaku melalui kata-katanya tadi.
faham tak apa yang aku cakap ni??

meskipun kita berdoa setiap hari dan belanja mereka makan.
sekurang-kurangnya cakaplah Happy Father's Day pada ayah.
hmmm... luahan rasa kepada ayah kita perlu.
kadang kita tunjuk sayang melalui belanja dan lain2, namun kata2 ucapan adalah sayang yang sangat memberi makna.

aku pernah teringat kawanku perempuan, yang takut dengan ayah dia.
aku tak ingat insiden apa. tapi aku pernah beri nasihat, dan dia balas dengan "ayah aku tak sama"
aku jadi kelu. sebab masa tu aku tak pernah jangka perasaan dia sebegitu.
pernah satu hari masa konvokesyen, aku berjumpa dengan ayah dia.
sangat serius orangnya. masih kelu lidahku.

hari ini aku dengar lagi cerita MatLuthfi tentang ayah dia.
teruja aku mendengar cerita beliau, dan ada satu nasihat yang MatLuthfi berikan di penghujungnya.



akhir kisah, nak tahu apa aku respon yang sama untuk Hari Bapa atau Hari Ibu?
aku hanya senyum.
nak tahu kenapa aku senyum.
sebab aku tak tahu nak jawab apa. hehe...
ringkasnya begini, aku taknak menjadikan adanya 'Hari Ingatan' ini, baru kita nak ingat dia.
sebab, bila adanya 'Hari Ingatan' semua akan bergantung pada hari itu baru hendak meraikan.
contoh mudah:
Tahun Baru atau Maal Hijrah baru kita nak pasang azam baru.
Hari Guru baru nak hormat dan sayang cikgu.
Hari Isra' Mikraj, baru nak rujuk kisah dan ambil pelajaran daripada perjalanan Nabi Muhammad dari Makkah ke BaitulMaqdis dan berjumpa Allah.
Hari Maulid Nabi Muhammad, baru nak banyak selawat dan sayang Rasulullah.

p/s: cuba bagi hadiah kat kawan anda, tengok apa respon dia. mesti dia tanya:
"eh, hari ni Birthday aku ke?"
"apasal ko tetiba bagi aku adiah ni? berangan eh?"

3 ulasan:

Anonymous berkata...

salam.
terima kasih atas perkongsian. Peringatan yg bagus. syg diri dgn rombak diri. betul tu.

bag_2 berkata...

trima kasih utk ingatannya,
slamat ari bapa utk semua bapa,

Muhammad Ar-Rabi' berkata...

anon: sama2. suka tulis diari tak?
bag_2: senyum ~~