Rabu, Mac 04, 2009

masa itu terlalu laju

"aku terduduk termangu. aku penat meluru ke arahnya. tapi..."

dunia makin hampir dengan kiamat agaknya.
aku tak faham....
adakah aku seorang yang terasa masa ini laju. atau semua berasa begitu?

sejak bulan januari haritu aku terasa macam ada sesuatu yang tak kena.
aku tak pasti sejak bila.tapi aku makin terasa sejak akhir2 ni.
masa itu terlalu laju.
aku masih dapat rasa, aku baru semalam mendaki gunung angsi.
aku masih dapat rasa, aku baru lepas kuliah dengan dr F.
aku masih dapat rasa, aku field work di alur ilmu.
seolah2, ia berlaku baru kejap tadi.
aku rasa, baru semalam aku dapat asignment @ baru buat amali.
tapi kenapa aku rasa hari ni aku kena hantar repot?
sedangkan tempoh itu seminggu??
kadang aku cadang nak studi kuliah eko teres lepas kelas jam 8 isnin.
tapi bila aku tangguh sekejap.
aku dah bertemu dengan kuliah seterusnya.
tanpa sempat aku membuka buku ekoteres minggu lepas.

kadang aku nak update blog.
aku rasa baru semalam aku tulis, tapi dah banyak hari aku tak menulis.
aku khuatir.
aku terus ditenggelam di tinggal masa.
bila kau renung, banyak masa untukku.
banyak jawatan telah aku lepaskan.
banyak komiten yang telah aku langsaikan.tapi seolah2, makin bertimbun kerja aku.

aku baru ke kem motivasi menjadi urusetia.
balik daripada kg simoi terus aku merasakan, aku amat keletihan.
selasa 3hb. aku pagi terlena dalam kuliah.
aku tidur sebentar di surau fst jam 10-11 pagi.
aku balik rumah dan tertidur di waktu senja.
aku tidur awal jam 11 malam di sofa sambil tv terbuka.
dan bangun lewat jam 6 pagi.
aku sedar dan jaga dalam keadaan yang penuh menyesal.rugi nya aku.
aku tak mampu kejar masa itu.
masa itu meninggalkan ku jauh dihadapan.
apakah aku penat yang ditangguh sewaktu kem simoi?


pelbagai persoalan timbul dan mendesak ku.
apakah dunia menghampiri kiamat yang menyebabkan bumi berputar lebih pantas??
apakah aku yang malas dan asyik tidur yang menyebabkan masa itu berlalu?
apakah aku yang gagal merancang masa ku?
apakah aku yang dibuai dek aktiviti persatuan yang menyeronokkan?
apakah aku .. apakah aku.. dan apakah aku...

direnung direnung dan direnung..
dimana kesilapan diriku yang menyebabkan masa membenciku..
aku teringat surah wal asr.
"sesungguhnya manusia dalam kerugian.. kecuali..."
aku bermuhasabah...

p/s:penat yang ditangguh maksudnya, kita penat pada masa tu, tapi kita paksa supaya tak rehat. kita minum kopi, kita duduk berborak untuk ganti masa rehat. jadi bila tak tidur malam selama 2 hari. dia akan beri kesan selepas program kg simoi.

[sama juga konsep dalam kita studi lewat malam atau las minit.]

8 ulasan:

arrabe' berkata...

yakinlah Allah bersama kita

D's noruaruwani berkata...

salam. robe'.
akk pun rs mcm cpt je ms blalu.
eh2 dh bulan 3.
xlame lg dh bulan 4...
berusaha....!!!
=)

Shahrul Hafizi berkata...

betul tu robek
betul tu sahabati robek

tdo bgun tdo bgun
da bulan 3rupanya

rs cm kemana hilangnya
2bulan sblm ni

sama2 lah
kita menggunakn masa yg masih ada ni
dgn sebaik2nya

robek,
ak nk menjemput ko
utk jadi fasi program motivasi ak
bole?
27-29mac di smk clifford, k.lipis~

Zyem Ahmedarino berkata...

rasa cam baru masok jer...
tp tinggal setahun lg jer kat UKM...

anamunawwarah berkata...

salam robe'
aku pun rasa gitu.salah satu tanda kiamat nak dekat bukan ke masa terasa berlalu ngan pantas.ad sorg akhwat ni ckp dunia skrg berputar dengan laju.makin lama makin laju dan akhirnya hancurlah krn terlalu laju.entah..mungkin nak kaitkan dgn kiamat.

nasirah nasir berkata...

demi masa...
sesungguhnya, manusia itu berada dlm kerugian, kecuali org yg beriman, dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menanti untuk kesabaran...

arrabe' berkata...

cam best je..
tapi aku ada projek masa tu.. nak kena disiapkan..
huhu.. maaf ye shahrul

arrabe' berkata...

hmm.. tak tahu bila kiamat..
tapi tarikh kiamat tak penting..
yang penting persiapan kita menghadapinya kan??