Khamis, Februari 12, 2009

panggilan sakaratul maut

"ni kali keempat aku menghadapinya depan mata aku"

2 mayat di depan mataku.
2 mayat yang aku menyesal tak ketemu.

nenek (belah umi) meninggal ketika aku masih sekolah rendah rasanya.
aku amat sedih.
dan amat takut.
mayat nenek depan mata aku.
semua orang baca yasin.
aku ambil yasin, dan terkial2 baca.
aku menangis.
orang semua dah bangun habis baca.
aku tinggal sorang. takut, dan aku rasa aku sangat lambat baca yasin.
aku bertekad nak baca selalu bagi lancar untuk nenek.
syukur, kini aku makin lancar yasin dan alquran.

tok (belah abi) meninggal. tapi masa tu aku form 4.
umi tanya nak balik sekali tak?
aku kata taknak.
berat hati nak balik. tapi aku tabah.
aku fikir aku banyak tanggungjawab.
aku pengerusi sambutan hari guru sekolah.
dan exam lagi.
aku terpaksa lepaskan tok dari pandangan mataku.
sedih, bertambah sedih bila hari guru, ada cikgu tak suka.
yela, banyak band dan nyanyi.
rasa hati ni dirobek2.
pedih2.. nyesal tak balik.

ayah (paklong paling rapat) meninggal dunia masa aku di matriks rasanya.
masa tu raya kot.
aku sayang sangat padanya.
aku tak sempat bersama dia waktu nazak.
tapi aku sempat kucup dahinya.
menitik air mata ku.
wafat akibat rokok. sakit jantung.
sedih dan kesal kerna rokok dicipta.

kini.. tokwan ku meninggal dunia.
akibat ginjal tak berfungsi.
dah hampir setahun menderita. 
sehingga perut buncit disebabkan air bertakung.
aku teringat masa raya, aku papah wan pergi masjid di sebelah rumah.
sedih dan kagum dengan semangat untuk solat.
bila melihat wan nazak. mata tak terbuka.
tapi jantung berdegup kencang.
dengan dengkuran yang tak mengeluarkan kata.
mesti dalam hati wan sedih,tak dapat solat bersama jemaah.
doktor meramalkan wan patut mati.
tapi Allah masih panjangkan usianya.
tapi sakitnya wan menghadapi saat akhir.
aku ada kuliah, kami balik bangi dulu.
11hb, rabu, wan meninggal dunia.
aku nak balik sangat. tapi tanggungjawabku?
aku tak dapat. aku perlu cekal, aku perlu teruskan perjuangan ku di UKM.
aku perlu, perlu dan perlu bersedia untuk mati.
andai aku mati esok?
apakah aku bersedia? kalian?

[2pagi. update blog yang sepi.]

8 ulasan:

arrabe' berkata...

alfatihah untuk jaafar bin harun
tokwanku berusia 80++

Shahrul Hafizi berkata...

ak pnah menghadiri 3kali
1 arwah makngah (belah bonda)
meninggaldunia disebabkn oleh kanser usus
1 arwah abg saudara (belah abah)
meninggaldunia kerna kemalangan jlnraya
1 arwah tok-perempuan- (belah abah)
meninggaldunia tnpa sebrg alasan
alhamdulillah
arwah tok ak meninggaldunia dgn mudah
wajahnya sgt2 tenang sms pengebumiannya

Al-Fatihah buat kalian serta semua muslimin dan muslimat yg sudah pergi buat selamanya~

halim qittun berkata...

assalamualaikum, akhuuna arrabe'..
bce blog nta wat ana hmpir mnangis..
kne saat kisah pak long nta yg nta pggil ayah..cara kmatian, asbabnya, cara nta mberi salam akhir semuanya hampir sama dengan kisah ana..
dan sememangnya ana tumpas ketika menerima berita kematian abah (pakcik ana)akibat paru2 rosak


skadar prkongsian
klik d sni
http://artwave-amalhijazz.blogspot.com/2008/11/pelita-itu-terpadam-sumbunya.html

Ursley Devar berkata...

i'm so sorry.....

arrabe' berkata...

maha suci Allah yang memperpanjangkan usia kita.
amat kerdil dan lemahnya kita.
syukran sahabat. pis, halim, syam.
moga Allah merahmati kita semua

Tanpa Nama berkata...

MANA NK MENGADU NI?ADI RINDU NENEK ADI...ADI MEMBESAR DGN KELUARGA,TP NENEK ADI YG JAGA ADI...SEJAK NENEK SAKIT KNA STROK SEMUA MASALAH ADI JAGA SDIRI SBB ADI IGTKAN NENEK AKAN SEMBUH DAN BG NASIHAT KT ADI...MNA TAU ADI XDPT NK DGR SUARA2 NASIHAT NENEK ADI LAGI...NENEK ADI XSEMPAT TGK CUCU KESAYANGAN DIA NI MASUK MATRIKULASI, MASUK U...PERGI OVERSEA NANTI...NENEK ADI DH JANJI NK SARUNGKAN CINCIN UTK CUCU DIA YG NI...TP,MANA?SIAPA...?
NENEK ADI YG AJAR NGAJI QURAN BERTARANUM,TP CUCU NENEK NI LAMPI...XSEMPAT NK PANDAI MCM NENEK...SAPA YG BOLEH SABAR NGAN CUCU NENEK LG SKRG?SAPA...?

Tanpa Nama berkata...

SALAM...DELETE BALIK KOMEN KT ATAS TU EK...
MAAF YE ABG ROBE'...
SALAM..

arrabe' berkata...

tak payah lah padam.. kita berkongsi ye..