Jumaat, Februari 20, 2009

keghairahan si pensyarah

"tak pernah aku melihat pensyarah ni yang begitu ghairah"

huhu.. ghairah? mesti pelik kan...
bagi aku, ghairah yang aku maksudkan ialah bersemangat gila, pelik dan memusykilkan.
jadi, pensyarah yang ghairah ni bukannya pensyarah ni berpakaian seksi atau menggiurkan.
ish3.. tidak2..
tapi pensyarah ni terlalu ghairah dengan pengajarannya.
dengan erti kata lain, pensyarah ni bersemangat gila mengajar, sehinggakan kami menjadi pelik dengan dia ni.
aku gelarkan pensyarah ni sebagai dr F.

dr F, baru je mengajar semester ni di UKM.
jadi masih mudala. dan usia rasanya baru 30.
dengan rambutnya yang nipis (botak macam mawi)
dengan misai dan janggut ditrim kemas.
fuh, memang smart penampilan dia.
memang kali pertama dr F masuk kelas, aku semangat gila.
sebab dia tu best sangat cara pengajaran dia..

minggu kedua, aku dah mula sangsi.
pengajarannya masih best, cuma, dia tu agak kreatif dalam pengajaran.
mana taknya, dia siap bahagikan kami mengikut kumpulan secara rawak.
dan minta kami duduk dalam kumpulan. 
kirenya, kami tak dapat la duduk dengan geng kitorang. tak dapatlah borak2.
kesimpulannya, kelas senyap gile masa dia mengajar. sebab masing2 tak kenal ahli kumpulan. huhu.

setelah 2 bulan, azab untukku dan sahabat2ku telah tiba.
aku rasa dia ajar amat mudah dan ringkas.
sehingga aku rasa cam kelas dr F sangat sikit intipatinya.
(kadang tak faham apa dia ajar)
yang aku kata azab, bila dia minta buat tugasan (asignment) yang pelik2.
dalam masa seminggu dengan pengiraan yang begitu banyak.
bayangkan 60 graf nak kena buat dalam masa seminggu.
sejak aku belajar di U, selama 1 setengah tahun ni, inilah paling teruk.
lagi satu kelas, dia minta tafsir jurnal yang tinggi bahasa inggerisnya dalam masa 2 hari. 
(dah lah aku lembap bahasa inggeris. terkial2 baca.)
ditambah lagi, kitorang kena buat mini projek untuk kajian ekologi.
pening2.. padahal ini kerja tahun depan. 
terpaksalah kami 5 orang satu kumpulan, tiap2 minggu tak dapat rehat.
sebab nak kena siapkan kajian dalam 3 bulan. huhu..
rasa nak menangis pun ada.
malam rabu plak dia rajin nak buat kelas tambahan. 2 jam pulak tu.
aduhai.. kerana dia, minggu ni aku teramat letih dan cemas.
azab azab azab.

ye, aku tau memang cara dr F nak dedahkan kami dengan tesis tahun depan. 
dan beliau nak latih kami supaya faham dengan proses2 kajian dan penulisan jurnal.
"memang tak sepatutnya aku kata azab. betul tak?"
yup, aku memang setuju. tapi aku tak kata, dr F mengazab aku.

yang aku maksudkan, azab ini datang sendiri kepada diriku.
azab untuk menyedarkan ku.
azab untukku sebab aku sebelum ni, datang kelas, tahu pensyarah je bagi nota.
azab untukku juga sebab aku sebelum ni tak perlu susah2 cari ilmu.
sebab semua bahan dah ada. rujuk je buku.

ini semua azab untuk aku terus bangkit!
jangan fikir belajar di universiti ni mudah je.
azab untuk aku sedar bahawa, kita perlu latih minda kita untuk bersedia terima banyak cabaran dan beban dalam menuntut ilmu.
azab untuk aku sedar dan bangun dari lena.
terima kasih dr F.

[keghairahanmu membuatku terjaga dari azab yang kecil ini]

16 ulasan:

Unknown berkata...

nak gtau ke siapa?
huhu.
dr F ni laki tau. memang peramah dengan pelajar. sporting

Syam Ahmedarino berkata...

LOL! dr. Fazdli! he's such a crazy person! since he was stepping in for the first lecture in hall, all the chaos starting to chase us!! anyway... he's cool!

.millalara. berkata...

huwaaaa~~

otakku seraBot.. i juz dunno pe yg nak distadi 4 his miDsem paperZ.. bOth biomet+eko tere.. mcm xde ape input yg ak dpt sbnanye.. HELP!!

btw,, i'm tryin to ikhlaskan hati belajar dan diajar oleh Mr. F..

Unknown berkata...

dia tu bagi aku unik.
kalao kita layan perasaan kita, memang leh kata dr F tak berhati perut.
tapi tu yang menguatkan kita. kan?

MeaBerry berkata...

haah. die mmg tak berhati perut sket bg aku. aku takske die suh kite dok dalam group during the lecture. menci betoi.

n one more thing. die selalu abes class lambat. tak patut la, die tak fikir ke org nak balik, nak solat lagi. selamat ni bulan posa. kalau tak sure aku drop subjek nie~ ermmm

Unknown berkata...

bulan posa? ramadan ke?
oo.. hal pompuan =)

tapi dia unik la.. banyak idea.
kadang aku suka dia, tapi tang asignment..fuh..

~~jaNnah!~~ berkata...

famous tol dr.faszly~~

Unknown berkata...

femes tang mana??
hehe

~~jaNnah!~~ berkata...

er...tang ramb0t?he~~

MeaBerry berkata...

tang rambot amenda. tang pipi pun cumel. hahahha


one more thing. robek, si dr F ni dulu kan die ngaku tnggi die 169 weh... walaaamak... aku pun 167. ko bleh percaye tak die lagi tggi dari aku.

tapi aku rase nampak dr jauh die cam kurang tggi laaaa


*yang dulu tuh aku nak cakap SELAMAT NI BUKAN BULAN PUASE* hihih tersalah taip lew....

Penny Julius berkata...

x suke care die ajar...susah nak paham..assgmnt pun.n plg x suke die suke gelak ble org wat salah dlm presentation..suke cakap besar lg..x baik la camtu.huhu

The Extendables berkata...

huuhu..besela
ade gk ak pena dga crmh 3 jm non stop..kesimpuln-ak rse mmg ade sesetengh org ni x bole benti beckp la

Unknown berkata...

hehe.. kita ambik yang positif.. papepun dia tetap cikgu kita

a berkata...

alhamdulillah kalian mndpt pensyarah yg brsemangat sungguh mcm tu

bila difikirkn dr sudut short term,
memg dia xberhati perut, kejam etc

tp

sesungguhnya
niat dia baik
dia nk mendidik kalian spy
mnjd insan yg brguna

kita blja dlm kuliah bkn
semata2 nk dpt ilmu bio/kimia etc
ttp juga mndptkn ilmu2/pglmn2 yg dia ada

"buang yg keruh ambil yg jernih"

ak tau sesetengah kita sgt2 bz
dgn program2 kolej/prsatuan dsbg
ttp itu yg mngajar kita pngurusan masa sbnr

renung2kn
selamat beramal ye kalian :)

p/s: ak xkenal pn sape dr F tu tp bila robek cite ni cm nk kenal je..mst seorg muslim yg baik kn

insyaALLAH~

aKiMaRu aRchMaL berkata...

dr F nye mid sem cmbesh..
adehh..

Unknown berkata...

aku lepas solat jumaat selalu lepak dengan dia..
hehe.. kalao nampak aku tengah borak dngan laki .. dr f la kot..