Ahad, Januari 15, 2012

Jalan Mencapai Hidayah

seorang sahabatku memberikan aku buku Bidayatul Hidayah pada tahun 2008.
aku tidak tahu apakah buku ini, tetapi alhamdulillah ia dalam bahasa Melayu.
tajuk yang sangat menarik, permulaan jalan hidayah karya Al Imam Hujjatul Islam Al-Ghazali.
siapakah beliau? Imam Ghazali? kenal kan?
menarik buku ini dan aku telah membacanya dan aku turut me'highligt'kan atau menanda ayat-ayat yang sangat menyentuh jiwaku.
serius, aku galakkan anda membelinya, bukunya sangat nipis dan sangat berbaloi.
aku tak pasti kitab ini bukan kita besar yang ditulis Imam Ghazali sebab buku ini bertajuk 'permulaan' pasti ada sambungannya, dan aku akan mencarinya lagi.

antara ayat dalam Muqaddimah (pengenalan) buku ini ialah:
[seandainya engkau berniat dengan mencari ilmu ini untuk berlumba-lumba dan mendapatkan kemegahan dan terkemuka di kalangan kawan-kawan dan untuk menarik perhatian orang ramai terhadap dirimu dan menghimpunkan akan kekayaan dunia, maka sebenarnya engkau telah berusaha menghancurkan agamamu dan membinasakan dirimu sendiri dan menjual akhiratmu untuk mendapatkan harta dunia, maka penjualanmu adalah rugi dan perniagaanmu porak-peranda dan guru yang mengajarmu aldah dikira menolongmu dalam membuat maksiat dan ia juga akan merasakan kerugian.]

tersentap aku membaca ayat ini. meskipun ini adalah perenggan kedua dari muqaddimah. meskipun macam tak logik je, baca buku boleh jadi kaya dan terkenal. tetapi, daripada pembacaan itu akan menambah ilmu kita dan akan membawa kepada kebijaksanaan dan akan meningkatkan kepakaran. daripada itu, kita akan terasa kitalah ahli bijaksanawan dan akan mula berbangga dengan ilmu yang kita ada. takut betul kan, kalau kita jadi pensyarah (atau kerja apa pe pun) hanya untuk mengumpul harta dan harta itu tidak dimanfaat untuk iman dan amal.

rasa seram lagi pabila kita akan mengaitkan guru kita sama.... moga kita dijauhkan dari sikap dan perasaan ego dan riak ini.

Tiada ulasan: