Sabtu, Januari 14, 2012

inspirasiku Oh My Allah

kerap kali kita dengar orang putih atau hitam (negro) sebut "Oh My God" meskipun kita tak pernah ada kawan orang putih atau hitam.
tetapi melalui filem dan drama mereka, kita pun turut terbiasa dengan sebut "Oh My God" atau dalam SMS "OMG", tak dinafikan aku pun terpengaruh juga.
aku terkesan pabila OMG ini langsung tak memberi aku apa-apa, tak memberi kesan di hati dan aku tak rasa tenang pape pun dengan menyebut OMG.

[sekalian mkhluk di bumi dan di langit, sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Allah dalam urusan ( mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya] surah Rahman 55:29

adakah kita termasuk dalam 'sekalian makhluk di bumi dan di langit'? adakah kita memohon, merintih dan mengadu padaNya? adakah dengan hanya sebut OMG? atau kita sebut "Oh, Allah" atau melalui doa kita kepadaNya? tuhan kita hanya satu iaitu Allah jadi sebutlah namaNya, Allah. apabila kita sebut namaNya, kita akan rasa tenang dan senang.

teringat dalam tulisan Dr. Aidh Abdullah AlQarni dalam buku La Tahzan (bahasa melayu je aku baca):

[Apabila ikhtiar sudah sempurna, jalan tetap buntu, cita-cita terhenti dana segala hubungan terputus, berserulah: "oh tuhanku, Ya Allah"
apabila dunia yang luas ini terasa sempit buat anda, sedangkan dirimu terasa dihimpit oleh segala yang ditanggungnya, berserulah: "oh tuhanku, Ya Allah"

kepada Allah jualah ditujukan ucapan-ucapan yang bagus, doa-doa yang ikhlas, teriakan-teriakan yang benar, deraian air mata dan segala keluh kesah kesedihan. kepadaNya, setiap tapak tangan menadah di hujung malam. memohon bantuan, begitu juga setiap mata yang merenung, serta segala permintaan makhluk baharu.
Dengan namaNya, setiap lidah menyebut, meminta tolong, bermohon dan memanggil. dnegan mengingatinya hati akan tenteram dan roh akan damai, serta jiwa menjadi tenang. urat-urat saraf menjadi lentur, kecerdikan meningkat dan keyakinan mantap.]

buat apa nak ikut orang yang bukan Islam mengagungkan tuhan mereka yang tidak jelas? kita sudah jelas dengan tauhid kepada Allah yang Maha Esa, tidak ber-anak dan tidak diper-anakkan. agungkan Allah, Pencipta kita, ingatlah Allah sentiasa di mana sahaja, nescaya hati kita akan tenang. jom budayakan "Ya Allah" dalam sebutan untuk kebaikan.
jangan pulak sebut "Ya Allah" untuk perkara maksiat. contoh kurang ajar "Ya Allah, seksanya perempuan tu..."
semoga dengan ingat Allah kita akan sentiasa menjaga perlakuan dan percakapan kita agar tidak mendatangkan dosa percuma.

klik sini - slot inspirasiku: bertafakurlah dan bersyukurlah.

1 ulasan: