Sabtu, Januari 14, 2012

petanda kiamat

aku sangat berminat dengan hadis-hadis Rasulullah tentang akhir zaman.
minatku bukan bermaksud aku suka. tetapi aku teringin tahu untuk aku mempersiapkan diri dan meramal apa yang berlaku seterusnya.
benar, percaturan Allah adalah yang terbaik dan kita hanya tahu sedikit sahaja. sebab itulah, kita jangan taksub dengan ramalan kiamat pada tahun ini (2012), sebab itu hanya ramalan manusia, tetapi hanya Allah lebih tahu bila dan bagaimana.
hanya sedikit yang Allah tunjukkan petandaNya melalui Rasulullah (1400 tahun yang dulu, lebih kurang sezaman dengan nenek moyang kita yang ke 18 dulu) dan kita tahu pun melalui hadis-hadis Baginda Rasulullah.

aku tidak mahu mengulas mendalam, sebab aku bukan ahli dalam bidang tafsiran hadis dan analisa petanda. tetapi hanya perkongsian untuk kita semua, agar kita juga bersiap sedia (dengan amalan dan iman di dada). semoga dengan perkongsian akan menambah ilmu aku dan ilmu kamu. aku kutip catatan ini dalam buku 40 hadis Peristiwa Akhir Zaman susunan Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi (Ahmad Fahmi ZamZam) yang dicetak kali ketiga Mei 2007. Penyusun adalah dari Maahad Tarbiyah Islamiah, Derang, 06400, Pokok Sena, Kedah.

[daripada abi najih 'irbadh bin sariyah r.a. berkata: 
" telah menasihati kami oleh rasulullah akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menistiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, 
"ya rasululah ! seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami. lalu baginda pun bersabda: 
"aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu seorang hamba. sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. 
maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa arrasyidin al mahyidin (khalifah-khalifah yang mengethaui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baharu (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat."] Hadis Riwayat Abu Daud dan Tarmizi

1. membiasakan taqwa kepada Allah dengan mengerjakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya.
2. mentaati perintah pemimpin selagi mereka berpegang kepada AlQuran dan Sunnah.
3. berpegang teguh kepada sunnah Nabi dan sunnah khulafa ar-rasyidin
4. menjauhi perkara-perkara bida'ah dholalah iaitu fahaman atau amalan yang ditambah tanpa ada dalil atau asal dan contoh dari agama Islam itu sendiri.

sama-sama kita renungkan dan perbaiki diri agar kita bersedia sebelum Al-Masih Dajjal memunculkan diri.
petanda 1: taqwa kepada Allah dan perpaduan umat Islam adalah asas keselamatan kita hidup di akhir zaman.

klik sini - petanda 2: kenapa dunia islam menjadi sasaran pemusnahan?

Tiada ulasan: