Jumaat, Disember 18, 2009

perancangan perbelanjaan


belum bukak lagi inbox, aku dah tersenyum.
syukur alhamdulillah.
RM3,500 masuk dalam akaun.
SMS kedua masuk.
RM360 keluar dari akaun.
aku tak pelik, sebab mesti ni kerja Bendahari UKM.
takpe, asalkan yuranku setel.

masih ada sekitar RM3,100.
perancangan?
pasti aku ada.
segan aku nak kongsi di blog.
tapi suka aku untuk berkongsi.
harap yang baik dari plan aku boleh dimanfaatkan bersama.
tapi anggaran bajet aku tidak tepat.
dan janganlah ada yang cucuk2 aku.

matlamat: duit bertahan sehingga disember 2010.

peruntukan 2010 (PTPTN terakhirku):
1. yuran UKM: RM1000
2. motorsikal: RM50 x 12 bulan = RM600
3. kebajikan: RM500
4. modal niaga: RM400
5. buku: RM20 x 12 bulan = RM240
jumlah: RM2,740

lebihan (kecemasan) = RM360

kaedah:
yang aku tulis dalam peruntukan aku akan keluarkan mengikut nilai.
dan kebetulan aku ada 4 akaun bank.
jadi, setiap bank, aku sudah spesifikkan.
contoh,
BIMB = akaun keluar masuk
Maybank = kebajikan
CIMB = buku
yang untuk motorsikal aku tunaikan.
dan sediakan sampul mengikut bulan siap2.
jadi, bila dah sampai bulan januari, aku ambil sampul tu je.
andailah aku terdesak, aku akan guna duit kebajikan.

modal niaga?
hehe, aku kan peniaga kopi radix dan barangan HPA.
jadi perlu ada modal, supaya aku tak ganggu duit lain.
oh lupa, aku jual majalah solusi juga.

jadi, aku mengharapkan duitku cukup sampai disember 2010.
meskipun aku akan grad bulan ogos tahun ni.
tapi kita tak tahu apa akan berlaku nanti.
jadi, kita hanya merancang, Allah yang menentukan.

[semoga kita semua dirahmati Allah]
koleksi facebook ~ www.mukabukuaku.blogspot.com