Jumaat, Disember 11, 2009

jamal jee abdullah

"apa orang cina buat di masjid?"

jam 12 tengahari, aku keluar dari masjid UKM.
seorang cina memanggil aku, dalam muka yang resah.
kenapa dia panggil aku? hatiku bertanya.
dia terus berbicara.
aku tak mengerti...
"nak jumpa pegawai tapi dia kata harini cuti"
fahaman aku yang pertama ~ dia nak jumpa pegawai pusat islam.
tapi pegawai itu tak ada, sebab hari ni selangor cuti.
"saya nak minta sumbangan dari masjid tapi dia tak bagi"
dengan muka yang amat penat dan muram, dia keluarkan sijil dan kad.
aku belek, oh, ada surat sumbangan dari jabatan agama islam.
dan kad muallaf dari MAIWP.

"saya baru muallaf dalam 8 bulan, kena buang keluarga"
aku baca nama pada sijil tuh, jamal jee bin abdullah.
fahaman aku yang kedua ~ dia ni muallaf dan nak minta sumbangan.
pastu ada pakcik ni nak masuk masjid, dia tunjuk tangan isyarat "jangan"
muallaf ini perasan, dan kata "saya susah dik, boleh kerja, tapi tangan patah, tengok gigi saya"
jamal jee cuba menerangkan yang dia bukan datang meminta2.
aku yang melihatkan keadaan jamal, terus terkilan dengan sikap masyarakat kita.
pantang orang minta tolong, terus tolak bermati-matian.
sedih aku lihat keadaan muallaf ni.

"saya musafir dik, takde tempat tinggal"
kalau nak ikut hati, nak aje aku bagi tempat tinggal dan makanan.
tapi aku tak mampu.
aku hanya minta nombor telefon.
akan aku carikan bantuan.
dia ada nombo tapi hanset takde, sebab dia jual untuk cari makan.
aku tinggalkan nombor aku padanya.
dia mengucap depan aku, dengan yakin.
maha suci Allah, moga beliau terus kekal ISLAM.

[moga Allah merahmatimu dan menjagamu.]

2 ulasan:

e f f a berkata...

arrabe' knp pakcik tuh tunjuk isyarat macam tuh..takde belas kasihan ke dia..kesian orang itu..mualaf patut kita beri perhatian..

arrabe' berkata...

entah. tapi mungkin pakcik tu ingat dia nak minta derma.
tapi kalau aku si mualaf ni, memang akan terasa gile.
seidh dengan sikap orang kita