Ahad, Disember 13, 2009

cintaku terhalang

kerana aku sudah berpengalaman dalam percintaan orang."

jangan salah faham penyataan di atas.
cuba baca semula.
tulisanku ini ku tujukan buat sahabat2ku yang sudi membaca.
tidak terbatas kepada yang sedang dilamun cinta sahaja.
yang belum dan ingin mencuba bercinta pun aku persilakan untuk baca.

jangan salah faham penyataan di atas.
cuba baca semula.
"aku tak berani nak sentuh hal cinta.
kerana aku sudah berpengalaman dalam percintaan orang."
maaf.. pembetulan ayat.
"aku tak berani nak sentuh hal cinta sesama manusia.
kerana aku sudah berpengalaman dalam percintaan orang."

bismillahirrahmanirrahim.
aku mulakan tulisan ini dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

1. 2002 - aku di tingkatan 2.
kawan2 ku berpasangan. entahlah, aku masih naif.
mereka bertanya, aku ada kapel tak?
lagi aku tak faham.
masa tu hangat, isu2 kapal.
aku masih tak faham.
ada kawan dan aku pun termasuk, yang tidak faham.
berusaha mencari erti cinta.
aku tidak ketemu.
cintaku terhalang.
tapi kawanku ketemu.
berkapal la mereka meredah lautan yang bergelora.
[bodoh sangat masa tuh, kerana pengaruh kawan, aku hampir terpedaya. tetapi syukur alhamdulillah cintaku terhalang]

2. 2003 - aku di tingkatan 3.
seorang rakanku, melihat seorang perempuan.
dan tertarik kepadanya.
dan minta bantuan aku.
ah, kenapa mesti aku.
aku masih naif tentang hal cinta2.
kawan ku itu berjaya dapatkan nombor telefon dan kemaruk.
[pelik, sekali pandang dah tertarik dengan perempuan. lawa sangat ke?]

3. 2004 - aku di tingkatan 4.
perempuan itu menangis teresak2.
aduhai. pehal pulak ni.
rupanya kapal dia karam di tengah lautan.
lagi2 nak dekat exam final.
yang kawan aku ni sempoi.
[hmm.. menangis dia macam gagal dalam peperiksaan. hebatnya penangan cinta]

4. 2005 -aku di tingkatan 5.
kawanku ada banyak kekasih.
bak kata dia " sekeliling pinggang"
sejak henpon masa ni sangat terkenal, SMS dalam kelas je memanjang.
pelik aku.
depan pompuan ni, alamak baik gila.
depan yang pompuan ni, oh, baik jugak.
[hmm... aku tak tahu nak kata apa. mungkin dia nak pilih betul2]

5. 2005 - aku masih di tingkatan 5.
bak kata orang tingkatan 4 musim bulan 4.
junior aku pun mula pasang2.
hish, aku dah fobia dengar hal2 camni.
hampir semua junior yang aku yakin, ada pasangan dia.
hey, banyak betul monyet yang bercinta.
[kahwinlah dulu, baru bulan madu dik. takkan nak tunggu tingkatan 5 baru nak musim azab?]

6. 2006 - aku lepas SPM
ada kes junior aku.
bergaduh kerana berebut kekasih.
berebut dan bergaduh, sampai dibuang sekolah.
apalah malang nasib ko dik.
mengejar perempuan yang bukan isterimu
[macam binatang pulak, berebut pasangan]

7. 2006 - aku di matriks.
junior aku yang tingkatan 5.
dengar kata nak kapel, untuk tingkatkan pelajaran.
haram! bukan meningkat.
makin merudum.
pandai lak tu cover depan cikgu.
sampai cikgu pun tak tahu.
[kalau bab cinta, memang pandai cover. tapi hal2 lain? ibadat?]

8. 2006 - aku masih di matriks.
nak dekat SPM.
junior aku yang aku sayang.
menangis. sebab perempuan dia minta clash.
aduh. aku pening.
mungkin sebab exam.
tup tup.. perempuan tu ada kekasih lain.
[menangis kerana perempuan, aduh, sedihnya aku dengan adikku ni]

9. 2007 - aku nak habis matriks.
kekasih ni dulu bila berpasangan dengan lelaki yang baik, tutup auratnya.
tapi bila dah bertukar pasangan.
aku dah tak kenal.
[macam2. boleh berubah dalam sekelip mata kerana cinta]

10. 2007 - nak habis matriks.
gosip2 terus menyerangku.
ku tepis2. memang tak mau dengan perkataan cinta.
entah, jadi fobia. sebab aku dah berpengalaman dengan orang yang bercinta.
siap nak jumpa di jinjang pelamin.
kalau aku tak suka, aku tak suka.
[haih, mulut manusia, suka nak gosip.]

11. 2007 - masuk UKM.
dulu ada kawan aku digosip dengan perempuan ni.
lepas 4 bulan keluar matriks.
dia terus nikah, tapi bukan perempuan yang digosip.
tetapi yang lebih baik.
[lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, tahniah akhi]

12. 2008 - tahun 2 di UKM.
masing2 membawa kapal masing2.
ada yang hanyut, ada yang selamat.
apa yang menariknya cinta ini?
ada yang bercinta dalam persatuan, dengan junior.
ada yang bercinta dengan pensyarah, aduhai.
ada yang bercinta dengan orang luar...
[apakah yang terjadi? dunia2...]

13. 2009 - tahun 3 di UKM
ingin cuba2 bercinta.
huh, patut kah?
cuba bercinta dengan bukan seagama.
hanya kerna suka sama suka.
dan hasrat hatinya untuk mengajaknya seagama.
didoa kepada Allah moga, kapal ini dapat diberi hidayah dan rahmatNya.
[boleh, tapi, takut syaitan itu menjolok2, lain diminta, lain yang dapat.]

cintaku masih terhalang.
cintaku kepada manusia masih terhalang.
kerna serikku melihat pengalaman orang yang bercinta.
kerna serikku melihat cinta yang sia2.
cinta yang tidak membawa erti makna dalam mencari cinta yang ESA.
cinta yang hanya terisi dek lawanya kekasihku, dan nafsu.
cinta yang dapat mengikat kedua2 tangan lelaki dan perempuan di pasaraya dan jalanraya.
cinta yang dapat membuat orang cemburu.
cinta yang membuat orang bernafsu.

cintaku terus terhalang.
2 prinsip yang aku pegang!
satu - janganlah kamu menghampiri zina.
dua - jodoh pertemuan di tangan tuhan.
aku masih berpegang 2 prinsip ini.
hukum kapel ini dalam islam, jangan tanya aku.
sebab aku bukan pakar dalam hukum2.
tapi cukuplah kita mengambil langkah selamat.
untuk mengelak ke lembah hina nanti.
sebab syaitan itu pakar dalam menjerumuskan manusia ke lembah maksiat.

cintaku terus terhalang.
dan aku akan terus berdoa, agar aku terus dijauhkan dari hal2 cinta.
jauhkanlah aku dari perangkap cinta.
dan mungkin juga cinta tak layak untukku.
kerna aku tidak selayak orang bercinta.
tapi aku selesa begini.
janganlah kau cuba2 menghampiriku untuk bercinta!
kerna aku benci erti cinta monyet manusia.

cintaku terhalang.
kerna ingin memberi peluang cinta kepada Allah dan rasullullah menguasai diriku.
biar cinta ini melimpah dan memenuhi jiwaku.
moga Allah merahmatiku dan sahabat2ku.

[terpulang pada kalian untuk berkapal atau tidak. tapi ingatlah, jika cinta mu itu menambahkan cinta kepada Allah dengan tidak meninggalkan solat dan bertambah khusyuk kepada Allah, teruskanlah. ini pendirianku sahaja, bukan memaksamu]

p/s: maaf rakanku dalam cerita di atas, anggaplah ia pengajaran, bukan cacian. maafkan aku rakan.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga tulisan ini menjadi peringatan buatku juga..amiiin

Tanpa Nama berkata...

Jika cinta itu bisa mengubahmu:
dari jahat jadik baik
dari malas jadik rajin
dari lesu jadik bersemangat
dari longgar jadik teguh
dari insan yang tak bermatlamat menjadik seorang pejuang islam..
maka yakinlah cinta itu hanya cinta dari......
Allah..Pemilik Cinta Teragung

mahirah berkata...

like2..this pOst..nice2...

muhammad arrabe' berkata...

tanpa nama1: amiin. untuk peringatan bersama
tanpa nama2: huhu. benar, cinta sejati hanya kepada Allah
mahirah: alhamdulillah. syukur kepada Allah

nabilah najlaa berkata...

memang benar kalau nak diikut ikutkan sememangnya boleh dikatakan kebanyakan cinta akan menjurus kepada maksiat.di awal perkenalan sememangnya nampak elok dan baik.tapi jangan lupa dalam membina perhubungan,pasti ada makhluk ke 3 yang cuba merosakkan perhubungan itu.iaitu syaitan.

RINDOK ATI berkata...

salam rabe'...mohon izin nak copy entri ni ye....pedoman buat adik2.. =)

muhammad arrabe' berkata...

rindok: silakan.. tapi plz tag my blog.