Rabu, November 11, 2009

sesiapa pun boleh menegur

"aku tertarik dengan shout facebook"

shout tu berbunyi ~ andai seorang penagih dadah melarang kita mengambil dadah.. salah ke? setiap orang berhak menegur dan tegur yang mana silap asalakan kena caranya.

1. aku fikir, bila pulak dia ni jumpa penagih? (tapi mesti ni bukan perkara sebenar, hanya contoh)
2. aku fikir, kenapa orang ditegur tu nak sangat ambik dadah sehingga ditegur oleh orang yang pernah hisap?

yup, sesiapa pun boleh menegur. tapi kita kena menilai teguran tu dahulu, adakah ia benar atau tidak. jika benar, ubahlah diri itu, jika tidak abaikan sahaja.

sebab teguran itu banyak, dan boleh jadi ia berniat baik dan berniat jahat. sebab tu kita seboleh mungkin, MESTI ada ilmu untuk menegur orang. jangan main tegur je.

ini juga bergantung pada situasi dan keadaan. setiap situasi tu ada cara teguran yang sesuai dan perlulah berhikmah.

contoh, penagih ini tadi. ia menegur atas dasar pengalaman dia dan dia insaf. dan kita sepatutnya mampu berfikir dan tahu keburukan dadah tu, buat pe nak cuba?

contoh, pelumba haram yang dah insaf dan patah tangan, kuar TV dan merayu jangan sertai lumba haram, itu nasihat yang baik. agar kita tak terjerumus ke lembah hina dan bencana.

tetapi jika nonmuslim sendiri tegur kita tidak solat dll, apakah kita takmalu untuk berubah? buruknya bila orang bukan islam lebih faham dari orang islam. sebab tu, sebelum orang tegur, dan kita sudah tahu akan kebaikan itu, laksanakanlah segera, jangan sampai ditegur orang. dan jika kita tahu akan kesalahan yang telah dilakukan, segeralah berubah.

[banyakkan membaca. banyak teknik menegur dalam quran dan sunnah. seronok baca. iA.]

Tiada ulasan: