Ahad, November 22, 2009

sahabat itu indah dalam kesibukan


"berkongsi rasa"

aku berpengalaman dalam bidang ni agaknya.
bidang kesibukan.
memang banyak yang ingin aku berkongsi pengalaman kesibukan ini.
jika diizin Allah ingin aku bukukan tentang kesibukan ini.
sudah 6 tahun berlalu.
kesibukan makin bertambah.
mungkin ada yang lebih sibuk bagiku.
tetapi aku yakin ramai yang tidak sibuk dariku.

aku bermula secara mendadak, tanpa orang duga aku akan jadi begini.
apa yang mengubahku?
itu rahsia. ia bermula dari tingkatan 4.
pasti ada yang tahu, dan ada yang bertanya.
tapi perubahan itu atas sebab yang memaksaku.
yang menjurus aku berubah 100%.
sehingga aku mengalami pelbagai masalah penyesuaian diri.

aku yakin.
ramai yang baru berjinak2 dengan bidang kesibukan ini di universiti.
dan ada yang terpegang banyak jawatan dalam masa yang sama.
itu memang bahaya bagi orang yang kali pertama.
sebab? ada rahsianya.
aku kasihan melihat adik2 ku menjadi mangsa kesibukan.
bagi dia seronok, tapi hakikatnya, dia tak mampu mengawalnya.
dia akan menghakis sedikit demi sedikit.
hakis apa?
ada yang kamu tidak tahu...

kesibukan vs persahabatan?
ia berkaitan. dan saling mempengaruhi.
orang yang sibuk, sangat terkenal dan diketahui ramai.
memang aku tak nafikan.
dan kesibukan ini juga yang kadangkala, memisahkan kita dari persahabatan.
kenapa?
ada sebabnya...

bagiku satu...
kesibukan itu menilai persahabatan.
kenapa?
masihkah rahsia?
aku tidak berahsia bab ini.
sahabat itu yang memahami dan mengerti kita.
sahabat itu yang menyeimbangkan diri kita.
sahabat itu yang berada bersama kita dalam susah dan senang.
persahabatan itu adalah suatu ikatan yang terjalin daripada suatu perasaan cinta kerana Allah dan mereka saling melengkapi.
persahabatan ini bukan untuk seorang individu semata2. ia boleh berjuta.
benarkah?

rasulullah? berapakah sahabatnya?
itulah sahabat yang kita harapkan, bagaimana dalam kesibukan rasulullah SAW, pelbagai sahabat sentiasa berdamping dengannya.
carilah sahabat sebenar kita dalam kesibukan.
kamu akan mengenal sahabat yang memang ikhlas denganmu kerana Allah.
berusaha dan berdoalah untuk mencari sahabat itu.
jika tidak 10, seorang pun jadilah.
andai ketemu, jagalah, dan bersamalah membimbing hubungan ini ke jalan yang diredhai Allah.

[sahabat itu indah dalam kesibukan]

Tiada ulasan: