Jumaat, Oktober 03, 2008

rayaku tahun ini

“beribu kali syukur...syawal kembali setelah sebulan menyepi...”

Aku merindui kampung halaman.. kalo nak balik sendiri, agak masalah sedikit.
Syukur tahun ni aku dapat balik kampung lagi..
Balik malam raya lepas isya’...
Aku drive sampai simpang pulai untuk 2 jam berterusan..
Syukur, berjalan lancar..
Sambil tu mulut kumat kamit bertakbir.. sedih juga, ramadhan da pergi..
Semoga ramadhan ku diterima... rindunya...
Sampai di kampung halaman dalam pukul 4 pagi...
Hmm.. terus aku wat tahajud dan sujud syukur...
Pagi solat raya di masjid bersebelahan rumah mak, syahdu nye...
Aku tolong bawa wan yang tak berapa sihat ke masjid..
Tok wan jalan dengan penuh hati2... aku pun risau..
Tapi wan memang rajin gi majid walaupunsakit.. syukur.
Ramai sangat orang, baju lawa2...
Yang menarik khutbah kali ni..
Paling lama pernahaku dengar... sejam dan khatib tak baca teks..
Dan menyampaikan khutbah dengan penuh bermakna...
Antaranya..
Ramadhan bulan tazkiyah (mesucikan diri), tazkirah (mengingatkan), dan tarbiyah (mendidik)
Tentang perjuangan bangsa yang keterlaluan sehingga lupa ummah (islam)
Ttg pemerintahan islam... penjagaan pemakanan untuk elak hati gelap...


Subhanaallah.. menarik..
Lepas solat hari raya, anak2 buah menunggu2 di rumah..
Rindu betul kat diorang... seramai 10 orang.. hehe meriah tul..
Manja lak tu. Hehe.. ku hulur la juga duit raya pada depa...
Seringgit sudah, aku pun pokai ni..
Hehe..pastu depa duduk ronda kampung..
Tak sampai 10 minit kot, depa mai balik, cakap arif kena langgar ngan motor, jatuh..
Tapi takde luka.. ish3.. lintas tak tengok jalan...
Syukur sesangat... jadi fobia arif tu bila nak lintas jalan.. nak gelak pun ada..
Yang seronok sangat kat sini, dapat makan ketupat palas..
Wa.. rindu betul buatan mak..
Syukur3...


[kg sama gagah, permatang pauh pp. 1030 pagi, 1 syawal 1429h]

2 ulasan:

Asak berkata...

Salam arrabe..
Ingat aku lagik x?
Asak ni..
Link lar kt aku..
Huhu

arrabe' berkata...

dah aku da link.. lawat la blog aku k.