Rabu, November 16, 2011

zero waste mentality

"in nature, waste d0es n0t exist at all!" - pr0f. pak sum l0w.
semalam, semasa Simposium Antarabangsa Sains Sekitaran dan Sumber Alam (ISENAR) di Hotel Equatorial, Bangi, aku tertarik dengan satu kata2 daripada Prof. Pak Sum Low ini. anda faham tak??
bayangkan semua yang Allah jadikan di dunia ini, tiada sebarang sampah atau benda sia-sia. dengan erti kata lain, semua benda yang Allah jadikan boleh lupus. contohnya daun layu yang gugur ke bumi, boleh dijadikan sebagai humus dan bermanfaat kepada nutrien tanah. Taik. eh. tahi binatang atau kita, akan ada bakteria atau makhluk yang akan melupuskannya.
namun, apabila manusia mula membangunkan bumi (baca: merosakkan), banyaklah bahan yang tidak boleh lupus atau mengambil masa berjuta2 tahun. termasuk aku jugak yang menggunakan plastik dan botol.
kesimpulannya, kita perlu kembali kepada alam dengan cara mengurangkan sampah atau mentidakadakan sampah. minimization waste or zero waste. bagaimana?

2 ulasan:

ticher ina berkata...

rasanya regarding bottles and plastic bags tuh..we as consumers kadang2 susah nak bertindak sgt..for example makanan yang dalam plastics..atau liquid yg dalam bottles contoh minyak ke ape ke..nak tak nak kita kena beli..dan kena buang....nk simpan kat rumah untuk re-use pun..terlalu banyak sangat....

tp ada kan companies yang gune biodegradable plastics...ada yg dah bertukar ke paper bags...

bagus jugak kan...

paling suka no plastic bag day hari sabtu..

tapi cam lagi best kalau Malaysia macam negara orang putih tuh.bile groceries letak lam paper bags n boxes setiap masa...

kan?

Tanpa Nama berkata...

Sy biasa bwk beg je kalau pi mana2. lebih senang tidak berplastik ketika membeli barang. air pun isi dlm botol reuseable. sedang berusaha mengurangkan penggunaan plastik.

Jemput singgah ke blog sy

http://pawakadaksina.blogspot.com/2011/11/berjalan-kaki.html