Ahad, November 13, 2011

buat anda bakal SPM


Suasana dewan SPM
kenangan lalu kembali, SPM atau peperiksaan Sijil Penilaian Menengah yang merupakan peperiksaan terakhir buat zaman beruniform (zaman sekolah). pelbagai cabaran sebelum, semasa dan selepas SPM, pasti anda juga ada pengalaman yang hampir sama. terutama semasa menanti keputusan SPM, sangat berkecamuk jiwa.

jadi buat adik-adikku di SMKBBB (Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi, Jalan 2) dan SMK Jalan Reko dan sekolah lain2, selamatlah menempuh pengalaman yang berharga ini. belajar dan belajar itu penting sebagai usaha, tapi ingatlah penentu kejayaan ialah Allah. jadi jangan terlepas pergantungan dengan Allah. buatlah selalu solat hajat dan solat istiharah (tak reti? rujuklah buku atau buat seperti biasa dan doa bahasa melayu). Doa dengan penuh kesungguhan dan niatkan belajar ini hanya kerana Allah sebab belajar ini ilmu untuk kita berbakti kepada mayarakat terutama yang Muslim (bukan sebab nak dapat masuk Universiti je).
Futsal Adik2 Mteen Kepong
bagi yang tingkatan 4 tahun ini atau lepasan PMR (terutama Nadzmi, Syarraf, Che Amirul dan adik2 MTeen Kepong), jangan lepak la dulu atau berbulan madu. takde makna bulan madu sebelum berkahwin. tak lari jodoh kita bila nak kahwin nanti. yakin dengan Allah agar nanti dapat kahwin dengan perempuan yang lebih baik. tetapi fokus sekarang, belajar kerana Allah. jangan tunggu nak dekat SPM baru nak terhegeh-hegeh buat studi grup dan tanya cikgu (lagi2 cikgu tusyen).

buat2 bekas anak2 murid aku (lagi2 geng Afnan Zamri dan Zairul), selamat memasuki dunia dewasa dan awaslah, duni aini penuh tipu daya. masih perlu dan berharap kepada Allah. jangan lupa tegur cikgu bila nampak dari jauh.
Afnan Zamri (sumber: FB)

LAKARANMUSIMBUNGA
p/s: terima kasih kerana sudi membalas pos ini. semoga kita diberkati Allah


Tiada ulasan: