Rabu, November 23, 2011

Mr. Sensitive

  
rasa macam diri ini semakin menjadi-jadi sensitif.
adakah kerana diri ini keseorangan dan tiada tempat mengadu (Allah tempat utama mengadu) sehingga aku mudah terasa dengan setiap perlakuan dan perkataan orang lain?
perkara paling jelas, usia 23 tahun masih sama sensitif malahan berlebihan sensitifnya.
merasakan tika hampir 3 minggu aku tinggal bersendirian (Umi Abi di Makkah), inilah klimaks cerita diri ini.
terlalu banyak bebanan diri, sehingga aku merasakan tak sanggup untuk belajar atau berkerja. sehinggakan mampu untuk berfikir begitu.

secara jelas aku terfikir kembali selepas menunaikan solat Zohor. kenapa aku harus sensitif kerana hal-hal kecil? kenapa harus aku menangis kerana hal dunia? perlukah perkara ini dipendam-pendam dalam hati? sehingga menjejaskan penampilan dan perlakuan aku? tidak mampu senyum dan asyik bermasam muka?

di usia sebegini, sememangnya banyak cabaran dan tekanan akan melanda diri. Lagi-lagi apabila melibatkan pekerjaan dan pembelajaran. aku kena sedar bahawa diri ini akan memikul jawatan sebagai suami dan bapa. pastinya ia lebih berat dan mencabar. Apalah kalau nak dibandingkan dengan hal sekecil ini. macam budak-budak. biarlah dia buat dan menyusahkan kita, asalkan kita jangan membalas buruk akan dia.

yang jelas, biarlah kita berhempas pulas menjaga perasaan orang, tetapi janganlah sesekali kita melukakan hati orang. meskipun kita penat dan letih melayan sikap dia yang sangat merimaskan, biarlah kita terasa seorang diri dan janganlah kita pula yang menyakitkan hati dia (dengan membalas buruk atau mengumpat tentang dirinya).

2 ulasan:

ticher ina berkata...

sensitif tanda masih punya hati..
ujian tanda Allah menguji diri..
kesabaran dan ketahanan menaikkan taraf diri...
supaya lebih kuat di masa nanti...

insya-Allah...
stay strong...

=)

ainzoo berkata...

betul ticher ina.
sensitif tanda masih punya hati.
sensitif tanda masih punya perasaan.
itu beri kita peluang untuk lebih kenal diri&fahami diri.

bersabarlah.
itu salah satu proses kematangan.
tarik nafas & teruskan berjalan.